Twee weken geleden was in het eerste deel van “Radiostations verbreden format” al te lezen hoe een nieuw radioformat, Jack FM, zijn intrede in de Verenigde Staten heeft gedaan. Door de sterker wordende concurrentie van onder andere de iPod en satellietradio gaan steeds meer radiostations hun horizon verbreden. Tot nu toe waren vooral de smalle geformatteerde radiostations succesvol, maar daar lijkt een einde aan te komen.
Vorige week was in het tweede deel te lezen hoe snel de formatswijzigingen en wisselingen op de FM en AM-band in kunnen gaan. Luisteraars in Indianapolis werden van de één op andere dag geconfronteerd met een heel ander station op hun favoriete frequentie. Maar wat doen andere stations in de andere radiomarkten? En dan in het bijzonder de rockstations. Vandaag het derde en (voorlopig) laatste deel: Wat doen K-Rock & Co?
De meeste rockstations hebben zwaar op het moment. Als gevolg van het dalend aantal luisteraars, en daardoor dalende advertentie-inkomsten, hebben de stations steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden. Over het algemeen zagen de rockstations de afgelopen zes jaar circa 20% van haar luisteraars vertrekken. Bij de album georiënteerde rockstations komen de klappen nog harder aan. Hier vertrok in diezelfde tijd zo’n 70% van de luisteraars.
De problemen van de rockstations hebben grotendeels te maken met de demografische veranderingen. De doelgroep die in de jaren ’70 de rockstations groot hebben gemaakt, groeien nu langzaam uit leeftijdscategorie 24-54 jaar. En dat is de Verenigde Staten net een zeer interessante en belangrijke doelgroep voor adverteerders. Daarbij komt ook nog dat steeds minder jongeren naar rock luisteren. Hip-hop en R&B muziek is momentaal helemaal hot onder de jongeren en jongvolwassenen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 6% van deze groep de voorkeur geeft aan rockmuziek. 20% van deze groep luistert voornamelijk naar Urban stations en 40% naar Top 40 stations. Maar vanwege de sterke populariteit van Urban muziek worden ook de Top 40 stations momenteel overspoeld met deze muziek. Natuurlijk draaien de Top 40 (of CHR) stations ook nog andere muziek, maar een groot deel is Urban.
Inmiddels zijn er in drie grote radiomarkten al rockstations die een ander format hebben gekozen. In Washington wijzigde WHFS na 36 jaar zijn format. Op 12 januari van dit jaar om 12 uur ’s middags kwam er met Jeff Buckley’s “Last goodbye” een einde aan deze legendarische rocker. Het station is nu Spaanstalig gestaan en zend uit als “El Sol”. Een maand later er een einde aan Zeta (WZTA) in Miami. Dit station is eveneens Spaanstalig gestaan en zend nu uit als Mega 94.9. November vorig jaar gebeurde hetzelfde bij KLOL in Houston. Ook dit station is opgeofferd voor de Spaanstalige gemeenschap.
Wie overigens denkt dat de luisteraars van de bovengenoemde stations het voortaan zonder hun favoriete “rocker” moeten doen, hebben het mis. WHFS is een nieuw leven ingeblazen. Dit keer niet in Washington zelf, maar in het naburige Baltimore. De talkzender “Live 105 7” brengt elk weekend “the legendary HFS” terug in de ether. De praatjes van o.a. Howard Stern en Don & Mike maken dan plaats voor plaatjes. Ook Zeta uit Miami is terug. Dit keer niet als FM of AM station, maar als internetradio op Zetarocks.com. “Zeta is Reborn” zo meldt de website.
Maar er zijn ook rockstations die gewoon blijven bestaan, maar enigszins hun format aanpassen. Het alternatieve Q101 (WKQX) in Chicago heeft zijn format verbreed. De afgelopen dertien jaar richtte het station zich voornamelijk op nieuwe en actuele muziek. Inmiddels is de playlist zeven keer zo groot geworden en worden ook rockklassiekers uit de jaren ’70, 80 en ’90 gedraaid. Volgens Mike Stern van Emmis Radio, eigenaar van Q101, raken consumenten steeds meer gewend aan de vele variaties en keuzes om hen heen. Radio moet daarom op zoek naar nieuwe wegen om in beeld te blijven bij luisteraars. Door de formatverbreding van Q101 brengt het station nu een mix van oude hits en nieuwe muziek. Daarbij moet gedacht worden aan bands als The Police, Talking Heads, Depeche Mode, The Cure, Nirvana, Stone Temple Pilots, Korn, Limp Bizkit, Killers en Franz Ferdinand.
Ook K-Rock (WXRK) in New York heeft inmiddels spijkers met koppen geslagen. Het “thuisstation” van Howard Stern heeft gekozen voor een mix van formatverbreding en internetradio. Lange tijd werd gespeculeerd wat K-Rock zou gaan doen. Als Howard Stern aan het eind van het jaar opstapt was de kans groot dat het marktaandeel van K-Rock een flinke tik zou krijgen. Het station heeft besloten om niet tot het eind van het jaar te wachten en heeft nu al maatregelen genomen.
92.3 K-Rock heeft net als Q101 het format verbreed en draait nu de beste rock uit de jaren ’80 ’90 en het beste van nu. Liefhebbers van nieuwe rockmuziek kunnen ook bij K-Rock terecht, maar dan op internet. Speciaal hiervoor is een tweede station, K-Rock 2, opgezet. K-Rock 2 zendt 24 uur per dag via het internet uit en brengt muziek van bands als My Chemical Romance, The Killers, Snow Patrol, Kaiser Chiefs, The Mars Volta, Arcade Fire, Taking Back Sunday en Interpol. Het internetstation heeft inmiddels al gekscherend de naam “Evil Twin” gekregen.
Volgens Rob Cross van K-Rock is het station altijd op zoek naar manieren om de binding met de luisteraars te verstevigen. “Het versterken van de playlist en het gelijktijdig lanceren van een webstation, voor nieuwe muziek, geeft ons de mogelijkheid een breder publiek te bedienen. K-Rock 2 is de perfecte bestemming voor luisteraars die op de hoogte willen blijven van nieuwe muziek.” [Radiotrax/FMQB/R.S./Radio.NL]