Bijna niemand kijkt televisie zonder te zappen. Zijn kijkcijfers eigenlijk nog wel betrouwbaar door ons zapgedrag? Lex van Meurs van Intomart GFK, het bedrijf dat onderzoek doet voor de Stichting Kijkonderzoek (SKO), legt uit dat zappers zeker ook meetellen in het kijkcijferonderzoek.
Lex van Meurs: „De kijkcijfers worden steekproefsgewijs gemeten“, legt hij uit. „De elektronische kijkmeters op de televisies van de geselecteerde huishoudens registreren alles. Het kijkgedrag wordt tot op de seconde nauwkeurig geregistreerd. Als iemand dus zapt, wordt dat ook gemeten.“
Het meest wordt er gezapt tijdens reclames voor en na programma’s. Van Meurs legt uit dat zenders grote moeite doen om de kijker toch te binden. Bij reclames die programma’s onderbreken wordt minder gezapt. Ook in korte reclameblokken blijft de kijker vaak hangen. „Als je uit ervaring weet dat het blok maar kort duurt, zap je niet snel weg“, legt Van Meurs uit. „Anders mis je misschien een deel van het programma.“ [Eindhovensdagblad/Radio.NL]