Wie denkt dat radiostations in de Verenigde Staten alleen winstgevend zijn bij marktaandelen van 5% of meer, zoals bijvoorbeeld in ons land, heeft het mis. Hoewel de topstations in het boekjaar 2004 goed hebben gedraaid, draait het bij adverteerders steeds meer om attentiewaarde, doelgroepsegmenten en luistertijd.
Weinig rijke luisteraars zijn daar vaak meer dollars per seconde waard dan heel veel uit de doelgroep ‘sociaal zwakkeren’. Zo draait Coast 103.5 (KOST) in Los Angeles al jaren een topomzet met een dalend marktaandeel (van gemiddeld rond de 4,5% in 2000 naar 3,5% vorig jaar).
In New York is de nummer 1 in de markt echter wel Amerika’s bestdraaiende radiostation: WLTW/Lite 106.7 was goed voor een omzet van ruim 70 miljoen dollar bij een gemiddeld marktaandeel van 6,5%. Veel interessanter wordt het als je kijkt naar bijvoorbeeld WFAN/The Fan in New York. Hangt al tijden rond de twintigste plek wat betreft marktaandeel (gemiddeld 2,2%) maar was wel goed voor ruim 50 miljoen dollar omzet in 2004. Oorzaak: trouwe luisteraars, programmaparticipatie, crosspromotion met de deelnemende sportclubs (zeg maar sportbedrijven) én een lange luistertijd van draagkrachtige… fans. [Marc Wiers/Radio.NL]
De cijfers voor heel Amerika over 2004 op een rij:
1. WLTW – Lite 106.7 New York (ma.: 6,7%) – $70.2 mln
2. WINS – Newsradio Wins 1010 New York (ma.: 3,6%) – $60.6 mln
3. KROQ – K-Rock L.A. (ma.: 4,3%) – $60.3 mln
4. KFI – NewsTalk L.A. (ma.: 4,5% ) – $60.1 mln
5. KWPR – Power 106 L.A. (ma.: 4,9%) – $58.0 mln
Nummers 6 t/m 10: WCBS-AM in NY, KIIS FM in L.A., WFAN in NY, WXRK in NY en KOST in L.A.