BVA gaat luide tv-reclame aanpakken

De BVA gaat een gebruikerscommissie oprichten om het probleem van het hardere geluid van reclames in de commercialblokken op televisie aan te pakken. De bond gaat dit samen doen met een reclamebureau. Samen willen ze zoveel mogelijk partijen in hun commissie betrekken, meldt Ingrid Stumpel van de adverteerdersbond.

De BVA doet dit op initiatief van de geluidsmensenvereniging VCA. Deze verwacht dat binnen een jaar de reclame niet meer luider is dan de tv-programma’s.

Stumpel: “Binnen een jaar moet er toch wel iets gebeuren, want de geluidsverschillen worden door erg veel partijen als storend ervaren.” Onderlinge concurrentie houdt tot nu toe een oplossing tegen. De ene adverteerder wil in het reclameblok qua geluid niet onder doen voor het andere. Alleen gezamenlijke afspraken kunnen het reclamevolume naar beneden halen.

Volgens Eelco Grimm van het Commitee Luidheidsymposium wordt het probleem unaniem erkend. “Alle partijen – zoals adverteerders, programmamakers, geluidstechnici en reclamebureaus – zijn het erover eens dat er een oplossing moet komen voor de storende luidheidsverschillen”, aldus Grimm tegen het ANP. In oktober 2003 beloofde de Ster al een einde te maken aan ‘reclamelawaai’ door een geluiddemper op haar zenders te plaatsen. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten