Vanaf september zal Eddy Zoëy het programma ‘SPAM!’ gaan presenteren op 3FM. Albert Verlinde vertelde dat vandaag in RTL Boulevard. Daarmee wordt Eddy de opvolger van Egbert-Jan Weeber. ‘Eggie’ verlaat vanaf september BNN en daarmee komt dus ook zijn radioprogramma te vervallen.
Het was al langer bekend dat het weekend van 3FM op de schop zou gaan. Florent Luyckx, zendercoördinator van het publieke station, maakte dat in april al bekend in een interview met deze site. Florent wil het weekend wat horizontaler gaan programmering.
Volgens een woordvoerster van BNN wil Eggie zich meer gaan richten op zijn acteercarrière. Tegenover de Telegraaf wilde ze niet bevestigen dat Eddy zijn programma over gaat nemen.
Eddy begon zijn televisiecarrière in 1997 bij TV Oost, waar hij samen met onder andere Daphne Bunskoek werkte aan programma’s als ‘Jong Belegen’ en ‘Nachtbraker’. Een jaar later kwam hij bij BNN aan de bak en presenteerde programma’s als ‘Superstage’ en het spraakmakende ‘De liegende Hollander’. Daarnaast was Eddy ook altijd met muziek bezig. Zo schreef hij twee nummers voor de r&b-groep Romeo en bracht twee cd’s uit, waarvan de laatste goed verkocht, mede door de single “Bijna”. Eddy verliet BNN in 2001 in verband met mislukte salarisonderhandelingen. Hij stapte over naar V8 en presenteerde daar de programma’s ‘Zoëy’s zapp tv’ en ‘Zoeys mission’. Dat commerciële avontuur was echter geen groot succes, zodat hij al snel weer terugkeerde bij BNN.
Egbert-Jan volgde na de Havo de vierjarige vooropleiding van Theater Groningen. Hij nam deel aan verschillende theaterproducties waaronder: ‘De Blikvanger’, ‘Oidipous’ en ‘De Zevende Hemel’. Voor zijn rol in de Telefilm ‘Uitgesloten’ kreeg hij een Gouden Kalf-nominatie voor beste acteur. Ook speelde hij in de tv-series ‘Finals’, ‘Russen’ en ‘Baantjer’ en in de films ‘De oesters van Nam Kee’ en ‘Van God Los’. Zijn programma op 3FM deed hij sinds 4 oktober 2003.
Het programma is geen groot succes gebleken. In de laatste meting (maart/april) scoorde het programma in de groep 10+ op zaterdag nog 4,1% marktaandeel, maar op zondag daalde dat tot 3,4%. Daarmee moet het zelfs een AM-station als Radio 10 Gold voor zich dulden. In de doelgroep van 3FM (20-34 jaar) scoort het programma ook niet verschrikkelijk hoog. Op zaterdag noteert het programma een marktaandeel van 7,7% en op zondag 7,6%. [J.S./Radio.NL]