Tien miljoen Amerikaanse huishoudens kunnen vanaf donderdag naar de grootste homotelevisiezender tot nu toe kijken. Op die dag begint mediagigant Viacom met de eerste uitzendingen op de zender Logo, die zich volledig richt op homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transseksuelen.
De nieuwe zender gaat uitzenden onder de vlag van MTV Networks, dat eveneens eigendom is van Viacom. Op Logo zullen zowel reguliere als homogeoriënteerde films, documentaires en series te zien zijn. Lees verder
Talpa
Voor adverteerders is de komst van Talpa een nieuwe kans om hun producten te promoten. De reclamebrengers van de andere zenders, zoals de Ster en IP, zullen het aan hun inkomsten merken dat er een nieuwe speler in het medialandschap is. Dat is dinsdag de verwachting van belangenvereniging Bond van Adverteerders. Mara Baaij, mediaspecialist van de BvA, denkt dat adverteerders zeker brood zien in de nieuwe zender die vanaf 12 augustus gaat uitzenden. ,,Er wordt gekeken naar nieuwe manieren van adverteren. Behalve het traditionele reclameblok kun je denken aan een programmaformat over een product.” Concrete voorbeelden daarvan, kan Baaij niet noemen. ,,Daar wordt de komende periode over nagedacht, maar ik neem aan dat het verder gaat dan alleen een product laten zien tijdens een programma.” Lees verder
NPS
Tweederde van de Nederlanders is tegen het opheffen van de Nederlandse Programma Stichting (NPS). Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil de NPS opheffen en netten alleen identiteitsgebonden programma’s laten uitzenden. Uit de peiling van De Hond blijkt dat 21 procent van de ondervraagden achter de beslissing van Van der Laan staat. De meeste voorstanders zijn te vinden onder kiezers van de VVD , LPF en Groep Wilders. De tegenstanders vinden dat met name de NPS-programma’s Sesamstraat, Het Klokhuis en Nova moeten blijven bestaan. Lees verder
IPTV
British Telecom maakte bekend met het Microsoft-platform in IPTV te gaan en Belgacom lanceerde zijn tv over ADSL-dienst. Microsoft en BT kondigden gisteren aan dat ze begin 2006 testen gaan doen met Internet Protocol Television (IPTV) Edition software, om in Engeland tv-zenders over internet te distribueren. Wat BT betreft leiden deze proeven al in de zomer van 2006 tot een commerciële dienst. BT biedt al digitale televisiediensten door de ether aan, als wederverkoper, en wil daar IPTV aan toevoegen. Eenzelfde weg volgt KPN in Nederland met nu Digitenne en later tv-distributie over ADSL2+ en mogelijk ook VDSL. Lees verder
NoordzeeFM
Noordzee FM mag de naam niet veranderen in Q-Music, zoals de zender onlangs aankondigde. Dat is althans de inzet van een kort geding dat dinsdag is aangespannen door evenementenorganisatie Q-dance uit Landsmeer. Q-dance heeft oudere rechten, meent woordvoerder Dirk-Jan Stip. Aanvankelijk sommeerde juist Vlaamse Media Maatschappij (VMM), de moedermaatschappij van Noordzee FM, Q-dance om de naam te wijzigen. VMM registreerde in april 2001 de merknaam Q-Music bij het Benelux-Merkenbureau. Q-dance werd daar vier maanden later geregistreerd. Het bedrijf uit Landsmeer beroept zich nu echter op een oudere registratie van de handelsnaam bij de Kamer van Koophandel. Daar werd de naam in 2000 geregistreerd als domeinnaam. Lees verder
Sesamstraat
,,Niemand vraagt zich af wat Pino er eigenlijk van vindt,” zegt Ajé Boschhuizen, eindredacteur van onder meer Sesamstraat, over de commotie die in omroepland is ontstaan over de plannen van staatssecretaris Van der Laan van Media om de NPS op te heffen. ,,Iedereen heeft het over het verdwijnen van programma’s als Nova en Buitenhof, maar niemand lijkt zich druk te maken over Sesamstraat, Klokhuis en het Sinterklaasjournaal.” Iedereen, de staatssecretaris voorop, roept dat het bestaan van de kinderprogramma’s van de NPS ook in de toekomstige structuur van de publieke omroep gewaarborgd is. Maar is dat wel zo, en hoe dan, vraagt Boschhuizen zich af. ,,Als de NPS wordt ontmanteld, wordt de hele jeugdafdeling uit elkaar getrokken. Om een voorbeeld te geven: wij hebben als NPS hele goede contacten opgebouwd met de Amerikaanse producent van Sesamstraat. Het vertrouwen is zo groot dat er speciaal voor de Nederlandse markt een nieuwe pop, het varkentje Purk, werd geïntroduceerd. En we krijgen de vrijheid om zelf personages als meneer Aart toe te voegen.” Lees verder
ONM
Het kon niet uitblijven: koppen gaan rollen bij ‘Onderweg naar Morgen’. De soapserie, die kort geleden door BNN is gered, moet volgens deze omroep verjongen. Het eerste slachtoffer is de sympathieke Bettina Berger die al twaalf jaar, sinds het begin van de serie, de rol van gynaecologe Renée Couwenberg speelt. Haar eerste reactie: “Het is in en in triest…” Lees verder
Media
De film- en televisiesector in Nederland houdt met moeite het hoofd boven water. Zo luidt de conclusie van een onderzoek van de Federatie Filmbelangen, uitgevoerd door bureau Research voor Beleid. Filmbelangen overhandigde het rapport woensdag aan staatssecretaris Van der Laan (Cultuur). Door beleidsonzekerheid, regeldruk en bezuinigingen wordt het steeds moeilijker om mooie film en televisie te maken, concludeert de federatie. ” Als deze omstandigheden gedurende een langere periode aanhouden, zal een deel van de bedrijven niet overleven”, staat in het rapport te lezen. Lees verder