De voetbalprogramma’s op Talpa zullen, zeker in het begin, niet revolutionair afwijken van wat de kijkers van NOS Studio Sport gewend zijn. Dat vertelde sportpresentator Wilfred Genee maandag tijdens de presentatie van de Talpa-plannen aan pers en adverteerders.
Het nieuwe voetbalprogramma gaat ‘Eredivisie: de wedstrijden’ heten en wordt gepresenteerd door Genee, Humberto Tan en – waarschijnlijk op locatie – Jan Joost van Gangelen. Genee presenteert de zondaguitzending (19.00-20.30 uur). De zaterdaguitzending door Tan of Genee en over de vrijdaguitzending zijn nog geen knopen doorgehakt. “De grootste verandering zal zijn dat er reclame tussen de diverse samenvattingen zal zitten. Ik denk dat de kijkers daar wel aan moeten wennen” , aldus Genee. “Er zijn verder deels nieuwe commentatoren en presentatoren. Nog meer veranderingen lijken me in het begin niet wenselijk. Wel zal duidelijk zijn dat we de duels met meer camera’s in beeld gaan brengen. We zijn voorstander van de Britse manier van verslaglegging. Dus meer tempo in de uitzending dan de kijkers kennen.” Lees verder
Talpa
Talpa gaat voorlopig in zee met een advertentienetwerk op internet. Dat zegt Marc Nagelkerken die verantwoordelijk is voor multimedia binnen Talpa tegenover Emerce. Bedoeling is dat Talpa later de exploitatie van online advertenties zelf gaat doen. Volgens Nagelkerken is het in zee gaan met een advertentienetwerk in de opstartfase niet meer dan logisch. ´Dat heeft puur te maken met het gebrek aan capaciteit dat we nu hebben. Anders hadden we het gelijk zelf gedaan,` zegt Van Nagelekerken. Op termijn is Talpa wel van plan om de exploitatie van het advertentienetwerk wel zelf ter hand te nemen. Lees verder
Mol
Big Brother, Thuis, Barend & Van Dorp, de Bouw, Expeditie Robinson, Yada Yada, Samen, de Postcodeloterij Miljoenenjacht, Parels en Zwijnen. Naast de samenvattingen van de voetbalwedstrijden uit de Eredivisie gaat de nieuwe zender van John de Mol van start met bekende én onbekende Nederlandstalige programma’s, waaronder nieuwsrubrieken, comedyseries en drama. Waar blijven de sterren eigenlijk zelf voor thuis? Frits Barend: ,,Het programma ‘Gordon en Gerard over de vloer’ lijkt me heel erg leuk. Ik ben vooral erg gesteld op Gordon. Ik vind het mooi dat hij er gewoon voor uitkomt dat hij marktkoopman-tv maakt. Het is televisie die nog zo plat is dat nog net kan, heel erg komisch.” Henk van Dorp: ,,Ik ben heel benieuwd naar ‘Thuis’, van Gordon, Winston Gerschtanowitz, Angela Groothuizen en Froukje de Both. Volgens mij een echt familieprogramma. En ik ben vooral benieuwd naar Beau en de comedy ‘Samen’. Lees verder
Medy
“Ik mag verdomme ook even uitpraten”, viel staatssecretaris Medy van der Laan (Media, D66) even uit haar rol. De emoties tijdens de door haar georganiseerde bijeenkomst bij de omroepen, liepen soms hoog op. Ook bij haarzelf. In het Muziekcentrum voor de Omroep lichtte ze maandagochtend aan ongeveer vijfhonderd omroepmedewerkers haar nieuwe omroepplannen toe. Ga er maar aan staan: in de media aankondigen dat je het omroepbestel op de schop neemt en daarin de NPS opheft en dat vervolgens in Hilversum zelf gaat uitleggen. Volgens ingewijden werd dat initiatief door haar ambtenaren afgeraden, maar ze wilde toch, omdat ze het gewoonweg netjes vond om de plannen aan de betrokkenen uit te leggen. Het werd een ouderwetse bijeenkomst met gejoel, geklap, gefluit, geschreeuw; emoties in alle gedaantes. Lees verder
Casema
Kabelbedrijf Casema misleidt de consument met onjuiste reclame over digitale televisie volgens KPN Telecom. Dat verwijt heeft KPN Telecom Casema maandag gemaakt tijdens een kort geding bij de rechtbank in Haarlem. KPN eist een verbod op de omstreden reclames. Volgens KPN wekt Casema in advertenties en folders de indruk dat digitale tv via de kabel helemaal gratis is. De digitale televisiebeelden zijn echter alleen voor kabelabonnees. Casema vindt op zijn beurt dat KPN de grenzen overschrijdt in advertenties en daarmee zou moeten stoppen. Tijdens de rechtszaak bleek dat er een hevige concurrentiestrijd gaande is op het gebied van digitale televisie. Volgens KPN is de monopoliepositie van kabelbedrijven in het geding, omdat telecombedrijven tegenwoordig digitale tv via de ether aanbieden. KPN zelf begeeft zich sinds vorig najaar op de digitale tv-markt. Lees verder