Headlines uit de krant: woensdag 29 juni (2)

Noordzee FM mag de naam niet veranderen in Q-Music, zoals de zender onlangs aankondigde. Dat is althans de inzet van een kort geding dat dinsdag is aangespannen door evenementenorganisatie Q-dance uit Landsmeer. Q-dance heeft oudere rechten, meent woordvoerder Dirk-Jan Stip.

Aanvankelijk sommeerde juist Vlaamse Media Maatschappij (VMM), de moedermaatschappij van Noordzee FM, Q-dance om de naam te wijzigen. VMM registreerde in april 2001 de merknaam Q-Music bij het Benelux-Merkenbureau. Q-dance werd daar vier maanden later geregistreerd. Het bedrijf uit Landsmeer beroept zich nu echter op een oudere registratie van de handelsnaam bij de Kamer van Koophandel. Daar werd de naam in 2000 geregistreerd als domeinnaam. Lees verder

NPS
Tweederde van de Nederlanders is tegen het opheffen van de Nederlandse Programma Stichting (NPS). Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil de NPS opheffen en netten alleen identiteitsgebonden programma’s laten uitzenden. Uit de peiling van De Hond blijkt dat 21 procent van de ondervraagden achter de beslissing van Van der Laan staat. De meeste voorstanders zijn te vinden onder kiezers van de VVD , LPF en Groep Wilders. De tegenstanders vinden dat met name de NPS-programma’s Sesamstraat, Het Klokhuis en Nova moeten blijven bestaan. Lees verder

RTL7
De televisiezender Yorin van de RTL-groep gaat met ingang van 12 augustus RTL7 heten. Op deze manier wil RTL de relatie tussen hun drie tv-zenders aangeven en een ‘family of stations’ creëren. Dat heeft RTL-topman Fons van Westerloo dinsdag laten weten. De twee radiozenders van de RTL-groep behouden wel hun namen, namelijk RTL FM en Yorin FM. Het tv-initiatief lijkt op een tegenoffensief van RTL tegen Talpa, de nieuwe familiezender van John de Mol. Die zender maakte maandag zijn programmering bekend en begint ook op 12 augustus met uitzenden. Er is niet voor de naam RTL6 gekozen omdat kijkers doorgaans Yorin op de 7e plaats van hun tv-toestel hebben geïnstalleerd en omdat SBS6 een sterke positie heeft met dat nummer. Lees verder

Muziek
De muziekindustrie is blij met het vonnis van het Amerikaanse Hooggerechtshof. “De belangrijkste uitspraak voor de muziekindustrie in twintig jaar.” “Dit is een zeer belangrijke beslissing”, zegt John Kennedy, voorzitter van de IFPI, de wereldwijde belangenbehartiger van de muziekindustrie. “De uitspraak maakt gehakt van het idee dat peer-to-peer diensten niet verantwoordelijk zijn voor de illegale activiteiten die plaatsvinden op hun netwerk.” Lees verder

Peer
De muziekindustrie mag met de uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof wel victorie kraaien, op langere termijn is dit slecht nieuws. Dat meent althans oud-mp3.com-topman Michael Robertson. “Als het Hooggerechtshof had besloten dat de peer-to-peer-bedrijven niet aansprakelijk zouden zijn voor het gebruik van hun klanten, dan zou de industrie moeten zoeken naar een weg om haar business aan te passen op de ontwikkelingen in de praktijk”, zegt Robertson in een reactie tegenover Webwereld. Lees verder

Muziekindustrie
Online uitgeverij ilse media start dinsdag een nieuwe muziek zoekmachine. De zoekmachine is te vinden op het overgenomen domein MP3.nl . MP3.nl is een zoekdienst voor digitale muziek met de mogelijkheden deze muziek te beluisteren. “De dienst onderscheidt zich van bestaande diensten in de combinatie van een zo volledig mogelijk aanbod, achtergrondinformatie, verschillende mogelijkheden om de muziek te verkrijgen en zgn ‘recommendations’ in de vorm van suggesties voor nieuwe artiesten. In de toekomst moet het tevens mogelijk zijn voor artiesten om hun muziek via de dienst te promoten,” aldus Nils Rooijmans. Lees verder

Mol
Voor adverteerders is de komst van Talpa een nieuwe kans om hun producten te promoten. De reclamebrengers van de andere zenders, zoals de Ster en IP, zullen het aan hun inkomsten merken dat er een nieuwe speler in het medialandschap is. Dat is dinsdag de verwachting van belangenvereniging Bond van Adverteerders. Mara Baaij, mediaspecialist van de BvA, denkt dat adverteerders zeker brood zien in de nieuwe zender die vanaf 12 augustus gaat uitzenden. ,,Er wordt gekeken naar nieuwe manieren van adverteren. Behalve het traditionele reclameblok kun je denken aan een programmaformat over een product.” Concrete voorbeelden daarvan, kan Baaij niet noemen. ,,Daar wordt de komende periode over nagedacht, maar ik neem aan dat het verder gaat dan alleen een product laten zien tijdens een programma.” Lees verder

Talpa
Talpa en oprichter John de Mol zetten in op ‘crossmedia’. Adverteerders betalen volgens ‘no cure, no pay’. “Strategisch gezien”, zei Talpa-eigenaar John de Mol, “is televisie slechts een onderdeel van een groter geheel.” Het mediabedrijf Talpa bestaat uit drie onderdelen: content, muziek en crossmedia. Laatstgenoemde onderdeel moet ervoor zorgen dat de programmamakers niet tv-gericht denken, maar multimediaal. Een programma wordt gezien als een merk, een merk dat via zoveel mogelijk kanalen verspreid moet worden. Lees verder

Gerelateerde berichten