De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) gaat deelnemen in de soapserie ‘Onderweg Naar Morgen’ (ONM), dit maakte het mediaprogramma Antenne 2 zondag bekend. De soapserie werd onlangs door jongerenomroep BNN overgenomen van de commerciële televisie.
Hoofd TV-aankoop R. Alibux van de NMO: “Wij zijn in Onderweg Naar Morgen gestapt om ervoor te zorgen dat de moslimpersonages die er al in zitten iets meer gaan corresponderen met de realiteit.” Met de overeenkomst verwerft de NMO invloed op de verhaallijnen. “Ik denk dat moslimjongeren die naar de soap kijken zich beter in de serie gaan herkennen,” aldus Alibux in AVRO’s Antenne 2.
De vraag dient zich aan of een specifiek-religieuze omroep als de NMO een algemeen amusementsprogramma zoals een soapserie mag financieren. Alibux: “In ons programmabeleid staat dat wij ook programma’s maken om moslimjongeren zoveel mogelijk te bereiken. Als dat langs deze weg kan, dan zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.”
Eerder ontstond al commotie over de soap, nadat AVRO en TROS door het netmanagement werden gedwongen jaarlijks miljoenen euro’s mee te betalen aan de BNN-aankoop. Hoeveel de NMO bijdraagt, kon Alibux nog niet vertellen. Vanaf 2006 zijn de NMO-moslims te zien in ONM. [Radiowereld.NL]