Headlines uit de krant: vrijdag 22 juli

Letselschadeadvocaten hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over een spotje van verzekeraar Achmea. Volgens de advocaten maakt de reclame zowel de advocaten als een slachtoffer van letselschade belachelijk. Bovendien kan de verzekeraar een claim over een snelle vergoeding niet waarmaken. De reclame is nodeloos kwetsend, schrijft J. Beer, voorzitter van de vereniging Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade aan de commissie.

In het spotje wil een slagersknecht schadevergoeding nadat hij in zijn eigen duim heeft gehakt. Zijn advocaat brengt de uren die hij schrijft door op de golfbaan. Lees verder

Ster
Het reclamebedrijf van Publieke Omroep, de STER, verwacht niet dat de komst van tv-zender Talpa een aardverschuiving binnen het medialandschap teweeg zal brengen. Volgens directeur Buurman reageerden de adverteerders en reclamebureaus positief op de plannen van de omroepen. ,,De toekomstcontouren voor de STER lijken vrij gunstig. We verkennen de mogelijkheden om reclame te maken op onze digitale kanalen. Daarnaast blijkt telkens weer dat reclamemakers bij ons risicoloos kunnen investeren omdat het bereik bij ons redelijk constant is”, aldus Buurman. Lees verder

Nozema
Markttoezichthouders NMa en Opta zijn tegen het meebieden door KPN op zendermaatschappij Nozema, die wordt geprivatiseerd. KPN zou daardoor te dominant worden in digitale televisie. Dat hebben welingelichte bronnen bevestigd tegenover deze krant. Het kritiek van de toezichthouders komt op een moment van grote veranderingen op de markt voor digitale televisie in Nederland. Digitale tv is een belangrijke pijler onder ’triple play’, de combinatieverkoop van televisie, internet en telefonie. De markt daarvoor is sterk in beweging sinds de opkomst van snel internet. Telefoniebedrijven concurreren met kabelbedrijven en met internetaanbieders om de gunst van consumenten. Lees verder

RTL
RTL5 zendt komend najaar de Amerikaanse serie ‘Date my mom’ uit. Daarin kunnen deelnemers aan de hand van een afspraakje met de moeder besluiten of ze al dan niet hun dochter beter willen leren kennen. Dat maakte de commerciële zender donderdag bekend. RTL Nederland (RTL4, RTL5 en – vanaf 12 augustus – RTL7) informeerde de reclamewereld donderdag over de programmering voor het nieuwe seizoen. Veel programma’s waren eerder al naar buiten gebracht, maar donderdag gaf de zenderleiding een compleet overzicht. Lees verder

Kabel
De programmaraad Gelderland-Oost had bij brief van 27 april 2005 om bestuursrechtelijke handhaving gevraagd jegens UPC Nederland, inzake het niet op of omstreeks 1 april 2005 overgaan tot implementatie van het radioadvies van de Programmaraad Gelderland-Oost voor de periode 2005-2006. UPC voerde het advies uit per 1 juli. Lees verder

Lingo
Producent IDTV gelooft dat het tv-spelletje Lingo ook na 2005 door de TROS op Nederland 2 uitgezonden kan blijven. Dat zei een woordvoerder donderdag, nadat eerder deze week bekend werd dat de TROS met de quiz zou stoppen. Lingo verhuist vanaf 15 augustus naar het tijdstip van 17.30 uur en daardoor kan de omroep niet langer voor aanvullend budget aankloppen bij de zendercoördinator. Uitzendingen voor 18.00 uur tellen namelijk niet mee in de kijkcijferdoelstellingen. De TROS ziet zich daarom genoodzaakt om het per 2006 aflopende contract niet te verlengen. Lees verder

Startrek
De Canadese acteur James Doohan, een van de hoofdrolspelers in de Amerikaanse sciencefictionserie Star Trek, is op 85-jarige leeftijd overleden. In de uiterst populaire televisiereeks uit 1966-69 en latere Star Trek-speelfilms vertolkte hij boordwerktuigkundige Montgomery ,,Scotty” Scott. Hij bediende het apparaat waarmee de bemanning vanuit het ruimteschip Enterprise naar elders kon worden ,,gestraald”. Het legendarische commando ,,Beam me up, Scotty” werd een standaarduitdrukking in de Engelse taal, vergelijkbaar met ,,Play it again, Sam” uit de film Casablanca. Lees verder

Toekomst
Breedbandinternet via de kabel kan volgend jaar al snelheden bereiken van 100 Megabits per seconde. Dit is 50 keer sneller dan de huidige gemiddelde kabelsnelheid. De Finse breedbandapparatuurfabrikant Teleste is hiervan overtuigd. Gelijke snelheden kunnen ook via glasvezel worden bereikt, maar het is prijzig om deze netwerken te bouwen. Kabelnetwerken liggen er al. Teleste zegt volgend jaar een Ethernet voor Thuis product op de markt te brengen waarmee consumenten de beschikking krijgen over een kabelsnelheid van 100Mb/s. Lees verder

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email