Headlines uit de krant: woensdag 27 juli

In totaal hebben ruim 1400 respondenten gedurende vier weken een dagboek op internet ingevuld, waarin ze per uur aan hebben gegeven naar welke zender ze hebben geluisterd en met welke mate van aandacht. Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK in maart/april 2005.

De mate van aandacht waarmee naar de radio wordt geluisterd is hoger dan vaak wordt aangenomen. Het ‘achtergrondimago’ van radio is dan ook niet altijd terecht. Ruim eenderde (37%) van de totale radiozendtijd wordt met (zeer) veel aandacht beluisterd, slechts 12% wordt met weinig/geen aandacht beluisterd. De mate van aandacht is onder meer afhankelijk van de zender, de luisterplaats, de leeftijd van de luisteraar, dag van de week en tijdvak. Lees verder

ANP
Het Gerechtshof in Amsterdam veegt Novums veroordeling wegens vermeend pikken van ANP-berichten van tafel.Vorig jaar werd Novum Nieuws veroordeeld tot onder meer het betalen van 50.000 euro voorschot op een schadevergoeding. Novum Nieuws werd ervan beschuldigd berichten van het ANP te pikken om er eigen berichten van te maken. Novum Nieuws had zich daartoe op oneigenlijke wijze toegang verschaft tot de nieuwsserver van het ANP, meenden het ANP en de voorzieningenrechter. De rechter vindt dat Novum afdoende duidelijk heeft gemaakt dat vanaf oktober 2004 Novum geen gebruik eer heeft gemaakt van de Artos nieuwsserver van het ANP. Dus is er geen grond om herhaling van de beschuldigingen door het ANP te verwachten. Dus was er ook geen kort geding nodig voor deze zaak, zo zegt het hof eigenlijk. Lees verder

Sluikreclame
Acteurs mogen in tv-series niet langer zomaar een bepaald biermerk drinken of overduidelijk een horlogemerk tonen, als het aan de Europese Commissie ligt. Brussel wil kijkers beschermen tegen dit soort sluikreclame. Bij het begin van het programma moet een lijstje te zien zijn met de bedrijven die op deze manier hun producten laten aanprijzen. Dat blijkt uit een discussiestuk van de Europese Commissie, dat maandag bekend is geworden. Belangstellenden kunnen nog tot 5 september reageren. Eind september volgt een Europese conferentie over televisie in Liverpool. Lees verder

Nova
CDA en D66 ruziën over de vraag of de NOS na 2008 wel of niet programma’s als ’Nova’ en ’Buitenhof’ mag uitzenden. Vorige maand leek het er nog op dat regeringspartijen VVD, CDA en D66 het eens waren over de hervorming van het omroepbestel. Vorige maand besloten de fracties, na lang getouwtrek, om onder meer de algemene omroep NPS op te heffen. Daarover ontstond commotie, omdat programma’s als ’Nova’ en ’Buitenhof’ dreigden te sneuvelen. D66-kamerlid Bert Bakker zei gisteren in deze krant dat de NOS straks zonder probleem ’Nova’ en ’Buitenhof’ kan voortzetten omdat geld van de NPS wordt overgeheveld naar de NOS. ,,Het budget blijft in stand. De NOS maakte vroeger het discussieprogramma ’Het Capitool’; dat kan zo terugkeren.” Lees verder

Talpa
Talpa heeft een eigen fotofuck georganiseerd, waarmee men 10.000 euro kan verdienen. “Doe iets verrassends met het Talpa logo”, staat op de website van de nieuwe televisiezender te lezen. Het is de bedoeling dat men het logo en de regel ‘Talpa. Niet te missen’ download, om er vervolgens in de vorm van een foto of video iets leuks van te maken. Alle inzendingen die door de eerste selectieronde komen worden op de site van Talpa geplaatst en zijn op televisie te zien. Vanaf 1 augustus kan men stemmen op de inzendingen. De door Talpa georganiseerde fotofuck is enigszins opmerkelijk. Twee weken geleden nog sommeerde de juridische afdeling van Talpa het weblog Retecool alle foto’s met het beeldmerk Talpa te verwijderen van de website. De afbeeldingen waren ingezonden door de lezers van het weblog. Lees verder

Mediakanaal
Over vijf jaar gaat er maar liefst 42,8 miljard dollar om in de markt van mobiele content. Muziek, games, gokken, erotiek, er is plaats voor op de mobiele telefoon. Analisten van Informa Telecoms voorspellen dat de manier waarop gebruikers betalen voor content gaat veranderen. Niet langer via de operator, maar gewoon direct aan de contentaanbieder. Dit schrijft BBC Online. Lees verder

Leeuw
Paul de Leeuw is komend seizoen bij de Amsterdamse Theatercompagnie te zien in het stuk Driekoningenavond (Twelfth Night) van William Shakespeare. Dat heeft een zegsman van De Leeuw dinsdag bekendgemaakt. De cabaretier vertolkt de rol van Heer Tobias, een hedonistische zuipschuit. Lees verder

Dance
Dj Armin van Buuren staat op 12 november met een soloconcert in Ahoy’ Rotterdam. Dat maakte B. Bout, directeur van organisator United Dance Company (UDC), dinsdag bekend. Als voorproefje voor het optreden draait de dj en producer een zes uur durende set op een eigen podium tijdens Dance Valley, dat in het eerste weekeinde van augustus plaatsvindt. Lees verder

Bisdom
RCF Liège, de radiozender van het bisdom Luik, bestaat één jaar. De initiatiefnemers zijn tevreden over het bereikte resultaat. Zij hopen nog meer luisteraars aan te trekken en het zendbereik van de radio te vergroten. De radio van het bisdom Luik is geinspireerd op het Franse voorbeeld van RCF (Radio Chrétienne Francophone – Christelijke Franstalige Radio). In Luik wordt nu dagelijks twee uur radio gemaakt. Lees verder

De tv-marketing voor de Europese lancering van de Sony PSP zal beginnen op de Nederlandse televisie. Op zaterdag 13 augustus zal de nieuwe tv-zender Talpa om 20:20 een commercial van 60 seconden voor de handheld console uitzenden. Daarmee wordt direct het allereerste reclameblok van Talpa geopend, de zender zal even daarvoor officieel van start gaan. Lees verder

Gerelateerde berichten