Luistercijfers Duitsland: Radio populair tijdens het werk

Radio luisteren blijkt in Duitsland het populairst te zijn tijdens het werk. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media Analyse 2005 Radio II) die afgelopen dinsdag bekend zijn geworden. 86,2% Van de werkende bevolking luistert tijdens het werk naar de radio. De gemiddelde luisterduur ligt hierbij op 242 minuten.

Over het algemeen blijkt de radio iets in populariteit te hebben ingeleverd. 81,6% Van de Duitsers luistert dagelijks naar de radio, een verlies van 0,3% ten opzichte van de vorige meetperiode. Vooral onder jongeren lijkt de populariteit iets te zijn afgenomen.

Gemiddeld wordt er 206 minuten per dag naar de radio geluisterd, waarbij mannen gemiddeld 27 minuten meer radio luisteren dan vrouwen.

Onderzoek
In tegenstelling tot in Nederland worden de Duitse luistercijfers niet elke maand, maar slechts twee keer per jaar bepaald. Per Media Analyse worden hiervoor twee metingen gedaan, hierbij worden 57.533 personen ondervraagd over hun luistergedrag.

Hieruit worden dan de o.a. marktaandelen en het gemiddeld aantal luisteraars van de zender per uur bepaald, waarbij de laatste als officiële maatstaf wordt aangehouden. Het gaat hierbij om het gemiddeld aantal luisteraars per uur, ouder dan 14 jaar, van maandag t/m zaterdag tussen 6 en 18 uur.

De onderzoeken voor deze Media Analyse (Radio II) werden van 5 september 2004 t/m 19 december 2004 en 9 januari t/m 25 april 2005 gehouden.

Radiomarkten
Net als in Nederland is Duitsland verdeeld in een aantal Nielsen gebieden. Radio.NL blikt op de radiomarkten van Noordrijn-Westfalen, de deelstaat die direct aan de onderste helft van Nederland grenst en Berlijn, hoofdstad van Duitsland en één van de hardnekkigste radiomarkten van Duitsland qua concurrentie. Daarnaast een kort overzicht van Hessen, waar o.a. Sky Radio actief is, en Nedersaksen, waarvan de meeste stations ook in Noord- en Oost-Nederland te ontvangen zijn.

Noordrijn-Westfalen
In de deelstaat Noordrijn-Westfalen blijft Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma voor ruim 40 commerciële lokale stations in NRW, het best beluisterd. Net als voorgaande periode daalde het aantal luisteraars licht, maar desondanks blijft Radio NRW ruim aan kop staan met gemiddeld 1,490 miljoen luisteraars (was 1,533 miljoen) gevolgd door WDR 4. Het populaire schlagerstation steeg de afgelopen periode in populariteit en trekt nu gemiddeld 988.000 luisteraars per uur (was 969.000). Op plek drie staat de jongerenzender Eins Live dat wederom luisteraars verloor. Gemiddeld stemmen er 783.000 luisteraars af op het station. De servicezender WDR 2 deed wederom goede zaken en trekt nu gemiddeld 772.000 luisteraars per uur (was 732.000).

In de regio Aken blijft 100’5 Das Hitradio de best beluisterde commerciële zender. Eerder dit jaar besloot het station weer muziek uit de jaren ’80 toe te voegen aan de playlist, wat geleid heeft tot een stijging van het aantal luisteraars. Gemiddeld luisteren er 42.000 luisteraars per uur naar de hitzender (was 30.000). De winst van 100’5 ging ten koste van onder andere Antenne AC dat wederom luisteraars verloor.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad Berlijn blijft 94 3 r.s. 2 ondanks een verlies de best beluisterde zender met gemiddeld 98.000 luisteraars per uur. Het hitstation 104.6 RTL wist een deel van de luisteraars van r.s.2 binnen te halen en steeg hiermee naar 87.000 luisteraars. RTL verwees hiermee ook de Berliner Rundfunk 91!4 naar de derde plaats. Na een goede vorige periode moest dit station fors inleveren. Gemiddeld stemmen nu 82.000 luisteraars per uur af op de 91.4 FM.

Hessen
Het mag inmiddels geen verassing zijn dat Hit Radio FFH de top aanvoert bij de radiostations in Hessen. Inmiddels is het alweer de 21e meting waarbij het station op één staat. Na de afgelopen perioden continue luisteraars verloren te hebben was het nu weer tijd voor winst. Gemiddeld trekt het station nu 597.000 luisteraars per uur, een stijging van 38.000 luisteraars.

Voor het succes maakt FFH overigens gebruik van echte Hollandse knowhow. Sinds een half jaar is de Nederlander Thijs Bakker verantwoordelijk voor het muziekbeleid bij FFH. Bakker was voorheen muzieksamensteller bij Sky Radio en Radio 10. Maar ook voordat Bakker naar FFH vertrok maakte het station al gebruik van de Nederlandse kennis, want voorheen was Roel Oosterhout de baas over de muziek bij FFH. Inmiddels is Oosterhout vertrokken naar Planet Radio, het jongerenzusje van FFH.

Winst was er ook eindelijk weer voor Sky Radio. Begin dit jaar gooide het station haar kwakkelende non-stop format overboord om over te gaan op gepresenteerde programma’s. De eerste cijfers zijn bemoedigend, want het station steeg van 20.000 naar 26.000 luisteraars per uur.

Maar er was nog meer goed nieuws voor Sky. Afgelopen maandag werd namelijk bekend dat het station er nieuwe frequenties bij krijgt. Daarnaast zal het vermogen van een aantal bestaande zenders verhoogd worden, waardoor het potentieel bereik van Sky met 1,2 miljoen luisteraars stijgt. Later deze week meer hierover op Radio.NL.

De tweede plek in Hessen werd overigens ingenomen door de popzender hr3. Het haalde hiermee de schlagerzender hr4 in, dat nu op de derde plek staat.

Nedersaksen
Hoe de rangen in standen in Nedersaksen zijn is iets lastiger te bepalen. Het gemiddeld aantal luisteraars per uur wordt namelijk alleen bepaald van stations die reclame uitzenden. Van de publieke omroep NDR zendt maar één van de vijf radiostations (NDR 2) reclame uit. Daar komt ook nog bij dat de NDR voor heel Noord-Duitsland uitzendt en dus alleen cijfers van NDR 2 voor geheel Noord-Duitsland beschikbaar zijn.

Tussen de commerciële stations in Nedersaksen gaat de strijd onverminderd door. De vorige periode wist ffn Hit-Radio Antenne voorbij te streven. Volgens de nieuwe cijfers heeft ffn haar afstand tot Antenne nog eens fors vergroot. Gemiddeld trekt het station 453.000 luisteraars per uur (was 424.000). Bij Hit-Radio Antenne, waar alles “mega” en “hoch drei” is ging het aantal luisteraars op diezelfde manier omlaag. Gemiddeld stemmen er per uur 345.000 luisteraars in op Antenne, een verlies van 67.000 luisteraars. De rockzender Radio 21 daalde van 103.000 naar 82.000 luisteraars per uur. Wel moet vermeld worden dat Radio 21 geen complete dekking heeft in Nedersaksen.

Om nu toch nog een beetje de indruk te krijgen van de rangen en standen in Nedersaksen zijn er gelukkig wel marktaandelen beschikbaar. De schlagerzender NDR 1 Niedersachsen is goed voor 31,3%, gevolgd door ffn (15,4%), NDR 2 (13,1%) en Hit-Radio Antenne met 12,1%. [R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten