Nederland krijgt er weer een nieuwe radiozender bij. Vanaf 1 september 2005 zal ‘Radio Voetbal’ van start gaan. Eigenaar Koos Appelboom uit Dronten heeft daarvoor de etherfrequentie 1332 AM en de zender gehuurd van ‘Telecom Vision International B.V.’ Dit bedrijf is ook eigenaar van het regionale commerciële radiostation Hot Radio uit Huissen in Oost Gelderland.
Koos Appelboom denkt dat voetbalradio de toekomst is. Het idee is simpel, Voetbal is het onderwerp van de nieuwe zender. Men laat de zendtijd op de radio door luisteraars volpraten via de telefoon voor 0,20 per minuut. Ook kunnen luisteraars zendtijd kopen voor 25 euro per kwartier. Een rekensom laat zien dat het 2400 euro per dag kan opleveren volgens de 62-jarige Appelboom. Luisteraars kunnen dus gewoon even bellen naar de zender en hun verhaal doen. Daarnaast zal op Radio Voetbal twee keer per uur een muziek nummer te horen zijn en wat commercielas van adverteerders.
Het idee komt volgens Appelboom uit Amerika, daar bestaat al jaren talkradio al jaren en daar is het een grote hit, lokale praatzenders doen het daar heel goed. Inmiddels heeft Appelboom een vergunning gekregen bij het Commissariaat voor de Media voor de komende vijf jaar, en is hij eigenaar van de zender 1322 AM. De nieuwe zender komt in de buurt van Dronten te staan. Appelboom, voormalige commercieel medewerker van The Wall Street Journal en de Financial Times heeft inmiddels drie ton geïnvesteerd voor de nieuwe landelijke radiozender die in Lelystad een eigen studio krijgt. In totaal komen de kosten neer op zo´n 500.000. De helft heeft hij zelf betaald, de andere helft komt van financiers die onbekend willen blijven.
Appelboom zegt dat iedereen zijn mening mag geven over voetbal op 1332 AM. Het kost wel geld natuurlijk, zendtijd is duur en de kosten van een zender zijn erg hoog. Inmiddels heeft hij al veel aanvragen gekregen om de zendtijd te vullen. Naast inkomsten uit de verkoop van zendtijd aan luisteraars heeft hij ook al 25% van alle advertentieruimte in het eerste jaar verkocht zonder enige acquisitie. De grootste adverteerder is een exploitant van sekstelefoonlijnen. Door deze inkomsten denkt Appelboom in het eerste jaar acht ton winst te maken tot een maximum van 4 miljoen.
Appelboom laat ook weten dat diverse landelijke zenders al interesse hebben getoond in het nieuwe zender waar miljoenen euro’s voor geboden is, maar hij wil de zender niet meteen kwijt. Appelboom laat tot slot weten nog steeds op zoek te zijn naar een minderheidsaandeelhouder. “Ik zoek iemand die een deel van de kosten wil overnemen voor euro 100.000 en die mij over twee tot drie jaar wil uitkopen.” [Radiowereld.NL]