Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, is momenteel hard bezig om het aantal Spaanstalige radiostations in de VS uit te bouwen. Afgelopen week ging startte de radiogigant al met haar eerste Spaanstalige station in Dallas. Komende donderdag is ook San Diego aan de beurt.
Beide stations gaan behoren tot het zogenaamde “La Preciosa” netwerk. La Preciosa brengt voornamelijk Spaantalige Oldies. Door de twee aanvullingen zal het aantal Preciosa stations op tien komen.
De zon gaat onder in Dallas
In Dalles moest afgelopen donderdag Sunny 97.1 (KEGL) het veld ruimen. Het afgelopen jaar had het station het zogenaamde “Soft AC” format en is daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld RTL FM in Nederland. Sinds de formatswitch in mei 2004 van rock naar Soft AC bleef het marktaandeel hangen rond de 2%, wat goed is voor de 19 plaats. De switch van Soft AC naar Spaanstalige Oldies is niet geheel vreemd aangezien inmiddels al 20% van de inwoners van Dallas Spaanstalig is. Het aantal Spaantalige stations in Dallas bedraagt inmiddels zeven.
Oldies veranderen van taal in San Diego
In San Diego moet het oldiesstation Kool 99.3 (KOCL/XHOCL) het veld ruimen. Opvallend is dat het station de avond voor de switch nog een groot feest organiseert om het oldiesformat op de radio te eren. De luisteraars zullen de volgende ochtend van een koude kermis thuis komen als plotseling hun favoriete oldieszender niet meer bestaat. Ook de switch in San Diego is verklaarbaar. San Diego is namelijk de eerste grote stad, die de immigranten de Zuid-Amerikaanse grens aan de westkust oversteken, tegen komen. Bijna een kwart van de bevolking is hier Spaanstalig. Officieel is Kool 99.3 ook een Mexicaans stations. Het zendt uit vanuit Tijuana, dat net over de grens in Mexico ligt.
Op straat…
Voor wie zich afvraagt wat het met het personeel gebeurt dat bij de stations werkt dat gaat switchen van format is het antwoord simpel: de meeste staan gewoon op straat. De overigen vinden soms een ander plekje bij een zusterstation. Zo verhuist bijvoorbeeld Kool 99.3 ochtendman Dave Mason naar Newsradio KOGO, dat eveneens in San Diego uitzendt.
Opmars Spaanstalige radio
Dat het aantal Spaanstalige stations in de Verenigde Staten steeds groter wordt is niet vreemd. Elke dag komen ongeveer 10.000 Latino’s, meest illegaal, via de zuidgrens de Verenigde Staten binnen. En hoewel ze dus geen politieke vertegenwoordiging hebben, worden ze voor de advertentiemarkt steeds interessanter. Want ook illegalen moeten kiezen of ze naar supermarkt A of B gaan. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden.
Inmiddels zijn al ruim 750 van de 14.000 radiostations in de VS Spaanstalig. Het totale marktaandeel van de Spaanstalige zenders bedraagt inmiddels 9,8% en is daarmee bijna even groot als de Urban georiënteerde stations. [BillboardRadioMonitor/R.S./Radio.NL]