Mediagigant Clear Channel, met ruim 1200 radiostations de grootste speler op de Amerikaanse radiomarkt, zag haar radioreclame inkomsten over het tweede kwartaal van dit jaar met 6,5% dalen. Volgens Clear Channel was het adverteerdersklimaat het afgelopen kwartaal alles behalve ideaal. Daarnaast is hun nieuwe “Less is More” strategie waarschijnlijk ook één van de boosdoeners voor de afname. Toch waren er ook nog een paar lichtpuntjes.
Clear Channel versterkte namelijk haar positie op de Amerikaanse radiomarkt en zag een forse stijging van het internetverkeer op haar websites. Dit is mede te danken aan de forse toename van het aantal livestreams van haar radiostations.
Less is More
Ongeveer een half jaar geleden introduceerde Clear Channel haar “Less is More” strategie. Het doel hiervan was om de reclamezendtijd op haar radiostations aanzienlijk in te korten om er zo voor te zorgen dat er minder luisteraars zouden afhaken gedurende de reclame. Uit onderzoek bleek namelijk dat bijna de helft van de radioluisteraars in de VS eerder naar een station zou gaan luisteren als deze merkbaar minder reclame zou uitzenden, mits het format van het station natuurlijk past bij de luisteraar.
In tegenstelling tot Nederland zijn vooral de spotjes met een lengte van 60 seconden populair bij de adverteerders. Om de hoeveelheid reclamezendtijd in te krimpen wil Clear Channel het aantal 60 seconden spotjes terug dringen. Dit wordt gedaan door het promoten van spotjes van 30 en 15 seconden. Om dit voor elkaar te krijgen verhoogde Clear Channel de prijzen voor een 60 seconden spot met ongeveer 7%. De 30 seconden spotjes probeerde het bedrijf vervolgens voor 85% van de kosten van een 60 seconden spotje te verkopen. Toch bleken de adverteerders de mooie verhaaltjes van Clear Channel niet helemaal te geloven. Het gevolg is nu dat de kosten van een 30 seconden spot inmiddels is gedaald tot 65% van de kosten van een 60 seconden spot.
Less is…Less
Volgens de eigen cijfers van Clear Channel is de hoeveelheid reclamezendtijd inmiddels met 20% is ingekrompen als gevolg van haar nieuwe “Less is More” strategie. Mede hierdoor daalde de omzet van de radiotak naar $931,9 miljoen. In het zelfde kwartaal van 2004 bedroeg de omzet nog $996,8 miljoen. Een afname van bijna 7% dus. Toch verwacht Clear Channel dat de reclame inkomsten de komende maanden weer zal gaan toenemen. Adverteerders zouden nog moeten wennen aan de nieuwe strategie.
Less dan toch More?
Ondanks de daling van de reclame inkomsten, volgens de Arbitron luistercijfers van afgelopen voorjaar, lijken luisteraars langer te blijven luisteren naar de radiostations van Clear Channel dan voorheen. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004 steeg de gemiddelde luistertijd in de 25 grootste radiomarkten met 14,5%. Mede hierdoor wisten een aantal radiostations van Clear Channel ook hun marktaandeel te verhogen. Zo wist de hitzender KIIS FM in Los Angeles afgelopen voorjaar voor het eerst in 18 jaar tijd weer de nummer 1 positie terug te winnen in de filmstad van de wereld.
Internet
Naast de toename van het aantal luisteraars via de normale FM en AM frequenties zag Clear Channel de afgelopen periode ook het aantal on-line luisteraars van haar stations stijgen. Na de grote problemen rondom het betalen van auteursrechten voor webradio een aantal jaren geleden neemt het aantal radiostations met een livestream inmiddels weer gestaag toe.
Clear Channel heeft inmiddels alweer ruim 400 van haar stations voorzien van een livestream op internet. Vooral de afgelopen maanden steeg dit aantal behoorlijk met het gevolg dat alle Clear Channel stations in de 25 grootste radiomarkten in de VS inmiddels weer streamt via het internet. Over de maand juni van dit jaar was Clear Channel de snelst groeiende “streamer” op het wereldwijde net. In een gemiddelde week trok Clear Channel meer dan 800.000 luisteraars via het internet. Let wel op dat Clear Channel naast radiostations ook regelmatig exclusieve live concerten en optredens via het internet aanbied. Ook deze zijn opgenomen in bovengenoemde cijfers.
Als er één schaap over de dam is…
Inmiddels lijkt het ook bij andere grote radiobedrijven in de VS te zijn doorgedrongen dat radio luisteren via internet steeds populairder word. Inmiddels is ook Infinity Broadcasting, de op één na grootste speler op de Amerikaanse radiomarkt, begonnen met het live streamen van een aantal van haar radiostations via het internet. Eerder dit jaar zijn alle Nieuws- en talkstations al voorzien van een livestream en langzamerhand moeten ook de muziek stations er aan geloven. Inmiddels is de hitzender B96.3 (WBBM) in Chicago al voorzien van stream en de verwachting is dat media september of oktober meer stations zullen volgen.
In New York keerde 95 5 WPLJ recentelijk weer terug met een livestream. Officieel is deze alleen toegankelijk voor luisteraars in de Verenigde Staten, maar voor de liefhebbers hier alsnog de link. [Guardian/FMQB/R.S./Radio.NL]