Slechts 25 procent van televisiekijkend Nederland heeft de nieuwe zender Talpa op kanaal 10 staan. 20 procent heeft de zender zelfs helemaal niet voorgeprogrammeerd. Bij 27 procent komt Talpa ergens tussen kanaal 11 en 19 voor en bij 22 procent op kanaal 20 of hoger.
Slechts 6 procent heeft voor een lager kanaal dan 10 gekozen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Peil.nl/Maurice de Hond, dat vrijdag is gepubliceerd. Lees verder
Talpa2
Talpa, de nieuwe televisiezender van mediaondernemer John de Mol, begint zaterdagavond met uitzenden. Overdag is het kanaal, zoals ook in de toekomst, ingeruimd voor kinderzender Nickelodeon. Talpa neemt telkens om 18.00 uur de zender over.Zaterdagavond zijn vanaf 18.00 uur de Talpa-promofilmpjes te zien die kijkers de afgelopen periode in de avonduren al konden bekijken. Vanaf 19.30 uur laten de tv-makers een klok zien die aftelt naar 20.00 uur, het moment waarop Talpa zich echt wil presenteren. De zender doet dat met een vooraf opgenomen programma van Linda de Mol, Beau van Erven Dorens en Jack Spijkerman. Lees verder
Talpa3
Talpa is officieel nog niet eens van start gegaan, of John de Mol begint een tweede televisiezender. “Ik kan met zekerheid zeggen dat we met een tweede zender komen”, zegt De Mol. “Het wordt weer een brede familiezender. Daarvoor zie ik nog genoeg mogelijkheden.” Vrijdag kwam het samenwerkingsverband van regionale dagbladen GPD met het nieuws naar buiten, een dag voordat De Mol’s eerste tv-zender Talpa begint met uitzenden. “Vergelijk het met bierbrouwer Heineken, die behalve het eigen merk ook Amstel op de markt brengt. Of uitgever Sanoma, die zowel Libelle als Margriet heeft”, legt de televisiemaker uit. Lees verder
Talpa4
John de Mol begint een tweede televisiezender. Dat is geen nieuws, maar wordt wel zo gebracht. Door de media. Het illustreert de magie van De Mol. Nog voor zijn eerste zender uitzendt –Talpa start vanavond– zijn de media al in de ban van een nieuwe belofte. In een interview met de Geassocieerde Pers Diensten verklaart De Mol dat hij ’nog genoeg mogelijkheden ziet voor een tweede familiezender’. „Ik kan met zekerheid zeggen dat we daarmee komen.” Het Parool opende de krant er gisteren mee. Maar volgens de woordvoerder van De Mol, Thomas Notermans, is het helemaal geen nieuws. „Wij hebben al eerder aangegeven dat een tweede zender ons nodig lijkt voor een sterk mediabedrijf. Niet voor niets hebben alle grote spelers in het Nederlandse medialandschap meerdere zenders.” Lees verder
Talpa5
,,We zijn iets nieuws begonnen”. Met die speelse verwijzing naar het ontstaan van de mislukte sportzender Sport7 openden presentatoren Linda de Mol en Beau van Erven Dorens zaterdagavond de nieuwe televisiezender Talpa. De vroegere KNVB-voorzitter Jos Staatsen sprak ooit de illustere woorden ‘We gaan iets nieuws beginnen’, maar het Sport7-avontuur was geen lang leven beschoren. Op het Media Park in Hilversum werd het begin van het nieuwe tv-station met een groot feest gevierd. De sfeer was er zeer uitgelaten. ,,Het is fantastisch, we lijken wel een een grote familie. Iedereen feliciteert elkaar”, liet een Talpa-woordvoerster weten. Lees verder
Talpa6
Sportkenners zijn zeer te spreken over de eerste uitzending van het Talpa-programma ‘De Wedstrijden’, waarin zaterdag voor het eerst de samenvattingen van het eredivisievoetbal te zijn waren. De lengte van het programma en de reclame-onderbrekingen temperden het enthousiasme enigszins, maar positieve geluiden overheersten zondag. “Het zag er vrolijk, verfrissend en professioneel uit”, aldus ex-tennisser en RTL-commentator Jan Siemerink. De sportshow duurde van 23.00 uur tot 00.35 uur, terwijl in de tv-gidsen een eindtijdstip van 00.15 uur was voorzien. Dat kwam volgens een Talpa-woordvoerder omdat de samenvatting van de vrijdagwedstrijd breeduit moest worden meegenomen en omdat de tv-makers een aantal nieuwe foefjes in de praktijk wilden brengen. Maar voortaan beginnen we zaterdag om 22.30 uur en zullen we ook eerder stoppen”, belooft de zegsman. Lees verder
Talpa7
“We zijn iets nieuws begonnen”. Met die speelse verwijzing naar het ontstaan van de mislukte sportzender Sport7 openden presentatoren Linda de Mol en Beau van Erven Dorens zaterdagavond de nieuwe televisiezender Talpa. De vroegere KNVB-voorzitter Jos Staatsen sprak ooit de illustere woorden ‘We gaan iets nieuws beginnen’, maar het Sport7-avontuur was geen lang leven beschoren. Bij de totstandkoming van Sport7 had John de Mol een grote rol. Hij is ook de baas bij Talpa en zijn zus Linda zwakte de uitspraak daarom ook een beetje af, om het noodlot niet te tarten. “Talpa is er”, was haar conclusie. Bij de presentatie van de Talpa-plannen eind juni flirtte John de Mol zelf ook al een beetje met de vroegere Staatsen-oneliner. “Ik zou bijna zeggen ‘we gaan iets nieuws beginnen’. Ik zeg dat niet, maar denk het wel”, deelde hij zijn gehoor toen mee. Lees verder
Talpa8
Sportkenners zijn zeer te spreken over de eerste uitzending van het Talpa-programma ‘De Wedstrijden’, waarin zaterdag voor het eerst de samenvattingen van het eredivisievoetbal te zien waren. De lengte van het programma en de reclame-onderbrekingen temperden het enthousiasme enigszins, maar positieve geluiden overheersten zondag. ,,Het zag er vrolijk, verfrissend en professioneel uit”, aldus ex-tennisser en RTL-commentator Jan Siemerink. Lees verder
Talpa9
Een brede familiezender wilde John de Mol neerzetten en hij koos bij de zenderlancering nadrukkelijk voor een daarbij passende huiselijke familietoon. Waarmee opnieuw bevestigd is dat de nieuwe zender vooral de strijd zal aangaan met Nederland 2, RTL4 en SBS 6.
„Alsof ik naar een vernieuwde Tros zat te kijken”, zegt televisiewetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam. „De Tros noemt zich de grootste familie van Nederland. Talpa moest dat overtreffen. Alles moest uitstralen dat de nieuwe zender een echt gezellige familie is. Lekkere hangbanken, kaarsjes, wijn, toastjes, huiselijkheid, jij-en en jou-en: het zorgde allemaal voor een warm familiegevoel. De presentatoren heten Linda, Beau en Jack. Allemaal zonder achternaam. Dat past in hetzelfde plaatje. Aanspreekbaar, dichtbij. Er kwamen niet voor niets allemaal biografische filmpjes van de presentatoren voorbij.” Lees verder