Headlines uit de krant: maandag 22 augustus (1)

Over een paar jaar zullen adverteerders in Nederland meer uitgeven aan online reclame dan aan reclame-uitingen op de radio. Dat is de verwachting van Igor Beuker, directeur van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB). Hij verwacht dat de totale uitgaven aan online reclame dit jaar op 160 miljoen euro netto zullen uitkomen. In 2004 kwamen de uitgaven aan radioreclame uit op 250 miljoen euro netto.

De tv-zenders verdienden vorig jaar in Nederland 757 miljoen euro netto. In het tweede kwartaal van 2005 groeiden de online advertentie-uitgaven flink in Nederland. De achttien bedrijven die zijn aangesloten bij IAB Nederland, ontvingen in het tweede kwartaal 24,2 miljoen euro. Dat is 8,6 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de gegevens van IAB Nederland zijn de inkomsten van Google en Overture echter niet meegerekend. Deze twee partijen zijn goed voor een toenemend aandeel van de online reclamemarkt. Lees verder

Spijker
Jack Spijkerman is de bestbetaalde presentator van tv-zender Talpa. Zonder bedragen te noemen zei Talpa-programmadirecteur Remko van Westerloo dat vrijdag in een interview in vakblad Broadcast Magazine. Geen Linda de Mol dus, ook geen Beau van Erven Dorens of Caroline Tensen, maar Jack Spijkerman krijgt het hoogste salaris bij het nieuwe tv-station. Van Westerloo: ,,Ik krijg nu natuurlijk hel en verdoemenis van de anderen over me heen, maar ik denk wel dat Jack met stip bovenaan staat. Dat komt ook omdat het in zijn geval een veelomvattende deal betreft die ook voorziet in een wezenlijke creatieve bijdrage aan de zender. Ik merk nu al dat het heel plezierig is om met hem te werken. Hij is ontketend.” Lees verder

Lowlands
Het muziekfestival Lowlands begint vrijdagmiddag voor de dertiende keer. Muzikale hoogtepunten op de eerste dag van het driedaagse festijn zijn onder meer Kaiser Chiefs, Franz Ferdinand en The Prodigy. Oud-premier Ruud Lubbers geeft de festivalgangers een college onder de titel Red de wereld – een nieuw handvest voor de aarde. Lees verder

Zwanger
De oproep van tv-producent Endemol aan zwangere vrouwen om zich op te geven voor een bevalling in het Big Brother-huis heeft geresulteerd in een groot aantal potentiële kandidates. Daaruit hebben de televisiemakers één vrouw geselecteerd. Lees verder

Jannes
Als het zonnetje schijnt, zo heet de nieuwe cd van Jannes die vanaf maandag 22 augustus in de winkels ligt. En voor de volkszanger uit Drenthe lijkt het of de laatste tijd alleen maar de zon schijnt. “Ik maak zoveel leuke dingen mee, ik geniet van ieder moment”, zegt de zanger die sinds deze maand ook zijn eigen soap heeft op SBS6. Lees verder

TROS
Karl Noten, bekend van ochtendgymnastiekprogramma Nederland in Beweging, gaat bij de TROS het programma Kidzclub presenteren. Dat maakte de omroep vrijdag bekend. Met Kidzclub wil de TROS kinderen van drie tot zes jaar stimuleren meer te bewegen en minder te gaan eten. Lees verder

Winston
Tien jaar lang droomde Winston Gerschtanowitz (28) van een contract bij RTL, maar op het moment dat hem dat werd aangeboden, tekende hij er eentje bij Talpa. De jonge presentator heeft veel zin in zijn nieuwe avontuur bij zijn grote voorbeeld John de Mol, maar denk niet dat het hem allemaal komt aanwaaien. Er blijven dingen die Winston niet zal bereiken. “Ik zal helaas nooit een begenadigd pianist worden.” Lees verder

Talpa
De matige kijkcijfers van Talpa zeggen nog weinig. „Het staat na een week 1-0 voor RTL 4. Voorlopig.” Mooie slogan heeft de nieuwe televisiezender van John de Mol. Maar de lading is vooralsnog ironischer dan bedoeld. Talpa. Niet te missen. Kennelijk wel. Er is niet veel gekeken, de eerste doordeweekse dagen uit het bestaan van de zender. Slechts twee programma’s haalden een marktaandeel boven de tien procent, het magische streefgetal dat De Mol voor het eind van het jaar gemiddeld wil scoren. Maandagavond keken 800000 mensen naar de Amerikaanse film ’Fifth Element’ (12,9 procent) en op dinsdag zagen 729000 Nederlanders hoe Gerard Joling en Gordon in een varkensstal huishielden (13,2 procent).
Het is een magere oogst, zeker na alle publiciteit en na het goed bekeken openingsweekeinde (met dank aan het voetbal). Met name de matige interesse van het publiek in de vaste onderdelen is opvallend. ’Thuis’ trok de eerste vier dagen in de vooravond gemiddeld 166000 kijkers, ’Je leven in de steigers’ 241000 en ’NSE’ 235000. Dat laatste programma, gebombardeerd tot vlaggenschip van de zo belangrijk geachte vooravond, zag directe concurrent ’RTL Boulevard’ met marktaandelen van ver boven de twintig procent weglopen. Ook de vroege avond van SBS 6, met ’Actienieuws’ en ’Shownieuws’, trekt meer belangstellenden dan Talpa. Lees verder

Gerelateerde berichten