Headlines uit de krant: woensdag 10 augustus

Meer marketing en ‘Internetplusbellen’ moeten het KPN-aandeel in ADSL opvijzelen. Maar het internetbellen wacht nog op technische goedkeuring. KPN beoogde een marktaandeel van tenminste 50 procent in de hele ADSL-markt maar zag het aandeel het afgelopen kwartaal onverwacht dalen van 44,3 naar 43,8 procent.

KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer bevestigde vanmorgen tijdens de persconferentie tegenover deze uitgave de hardere concurrentie: “Meer partijen gaan zelf lijnen bieden voor ADSL en maken dus minder gebruik van onze infrastructuur.” Lees verder

IP-TV
KPN meent afspraken te kunnen maken met Economische Zaken, zodat ze alsnog Nozema Services kan overnemen. Ondertussen komt IP-TV eraan.’ Dat heeft financieel bestuurder Marcel Smits vanmorgen gezegd tijdens de persconferentie bij de kwartaalcijfers van KPN, in het Telehouse van KPN in Amsterdam-Sloterdijk. “We denken dat we de obstakels die de NMa noemt in een gesprek uit de weg kunnen ruimen”, aldus Smits. Het gaat de NMa, zo schreef Planet Multimedia vorige week om de dominante positie die KPN zou krijgen in het aanbod van zendmasten op de tv- en vooral radiomarkt. Lees verder

TV
De poging om ook in België een betaalzender voor voetbal op te zetten, neigt naar een flop. Het aantal abonnees van BelgacomTV ligt kort na de start van het seizoen op 2000 tot 3000. Om een voetbalweekeinde goed in beeld te brengen zijn al bijna driehonderd mensen nodig. Belgacom, dat zich tot dusver alleen met telefonie bezighield, verwierf dit seizoen voor het eerst de rechten op live-beelden van Belgische voetbalduels. Het bedrijf betaalde 36 miljoen euro. Om uit de kosten te komen zijn ongeveer 50.000 abonnees nodig, waarvan 20.000 alleen al voor de techniek. “Het uitzenden van voetbalwedstrijden kost BelgacomTV op dit moment acht keer zoveel dan dat het opbrengt”, aldus de Vlaamse krant Het Nieuwsblad dinsdag. Lees verder

KPNTV
De groei van het klantenbestand van ‘ADSL van KPN’ nam af de afgelopen drie maanden, tot minder dan 4 procent. Het aantal digitale tv-klanten groeide met 52 procent. Dit blijkt uit cijfers over het tweede kwartaal van 2005 (pdf) die KPN vanmorgen verspreidde, en de daarbij behorende Feiten & Cijfers (Excel). Het aantal klanten voor KPN Digitale TV groeide in het tweede kwartaal van 46.000 naar 70.000, meer dan was verwacht na een aanvankelijk trage start. De toename kwam op 24.000 abonnees, of 52 procent. Lees verder

Beeldbank
Prins Bernhard die in 1953 in een sneeuwstorm over het vliegveld loopt, strandspelletjes in 1951, het vrouwenvoetbalteam van SV Texel in 1956 en het oude Texels Museum in 1955. Een willekeurige greep uit het omvangrijke fotoarchief van de Texelse Courant, waarvan een bijzonder gedeelte sinds gisteren is te zien op Beeldbank Texel. De beeldbank omvat nu zo’n 5.000 foto’s, een bestand dat zal uitgroeien tot 300.000. Actuele en historische foto’s kunnen via de website worden besteld. Lees verder

Nieuws
Marokkaanse kinderen zijn meer geïnteresseerd in nieuwsprogramma’s dan leeftijdsgenoten van Nederlandse afkomst. Dit blijkt uit het onderzoek Smaken Verschillen van onderzoekster Ilonka Kupecz en de Universiteit Utrecht. Het onderzoek is bedoeld om de verschillen in kijkgedrag tussen de Surinaamse, Turkse, Marokkaanse en Nederlandse jeugd in kaart te brengen. Het blijkt dat jonge Marokkanen het nieuws belangrijker vinden dan Surinaamse, Turkse en Nederlandse kinderen. Soaps, voetbal en tekenfilms zijn populair bij alle kinderen ongeacht hun afkomst. Lees verder

Disc
Platenmaatschappij Sony BMG introduceert als eerste in Europa een nieuwe multimediadrager: de DualDisc. Het product combineert cd en dvd op één schijfje en biedt daarmee meer dan een standaard cd. Lees verder

KPN
KPN gaat de concurrentie met de kabelaanbieders opvoeren met de introductie van internettelevisie. Het concern is nu nog volop bezig met testen, maar verwacht later dit jaar consumenten minimaal vijftig tv-kanalen via een snelle internetverbinding voor te kunnen schotelen. Tezamen met digitale televisie via de ether zegt KPN “een daadwerkelijk alternatief” in huis te hebben voor het bestaande aanbod van kabeltelevisie. Met venijn stelde topman Ad Scheepbouwer dinsdag vast dat de kabelbedrijven nog steeds 99 procent van de markt in handen hebben. KPN streeft naar een marktaandeel van 10 procent. Lees verder

CD
Twee Belgische toeristen zijn beboet vanwege het kopen van illegale cd’s tijdens hun vakantie in Florence. Ze lieten zich daar op straat verleiden door een verkoper van gekopieerde muziek. De twee werden aangehouden door de Italiaanse politie, die hen ieder een boete oplegde van 154 euro. De plaatjes werden in beslag genomen en de straatverkoper zal zich moeten verantwoorden voor de Italiaanse strafrechter. Lees verder

Gerelateerde berichten