Headlines uit de krant: woensdag 3 augustus

Programmamakers, adverteerders maar vooral consumenten dromen al jaren van interactieve televisie waarbij de kijker zelf bepaalt wat hij wil zien en wanneer hij dat wil zien. Nu mensen er langzamerhand aan gewend zijn geraakt om een groot deel van hun tijd achter de pc door te brengen, achten de grote Amerikaanse televisienetwerken de tijd rijp voor een programmering op internet waarbij het interactieve karakter van het web gecombineerd wordt met de aantrekkingskracht van televisie.

Nickelodeon bijvoorbeeld heeft onlangs TurboNick gelanceerd, een gratis internetdienst die 24 uur per dag toegang geeft tot populaire programma’s als SpongeBob en Jimmy Neutron. CBS biedt aanvullingen op het nieuws en reportages die niet binnen de reguliere 30 minuten van het CBS-nieuws passen. America Online biedt een heel uiteenlopende reeks van programma’s aan: van een registratie van Live8 tot businessprogramma’s. Zelfs een realityshow ontbreekt niet. Voor adverteerders is televisie via internet aantrekkelijk: via het computerscherm bereiken ze een nieuwe doelgroep die bovendien minder makkelijk kan wegzappen bij reclame, zoals dat wel bij normale televisie kan. Nu in de VS meer dan de helft van de huishoudens over breedband beschikt, de kosten voor het netwerk flink gedaald zijn en de advertentiekosten op internet stijgen, zien de maatschappijen steeds meer mogelijkheden. Lees verder

Big Brother
Als het aan de lezers van De Telegraaf ligt, wordt de nieuwe Big Brother een grote flop. Bijna driekwart van hen zegt namelijk niet te gaan kijken wanneer in deze nieuwe serie een hoogzwangere vrouw een baby baart. Verontwaardigd reageren de meeste mensen op dit programma-idee. “Ik vind het ronduit walgelijk. Velen gaan dat toch hoop ik wel boycotten, hè!” schrijft een van hen. En een ander zegt: “Zo onderhand kun je alles verwachten, behalve goede smaak of beschaving.” De tegenzin onder ouderen is groter dan onder jongeren. Zegt van de 65-plussers maar 10% dat ze (wellicht) naar het programma gaan kijken, bij de jeugd tot 25 jaar is dat 50%. Van de groep daar net boven, 25 tot 44 jaar, zegt 31% ‘ja’ of ‘misschien’ op de vraag of ze hun televisietoestel op deze Big Brother zullen afstemmen. Nog wat verschillen tussen jong en oud: van de 65-plussers vindt 94% dat in de jacht op de kijkcijfers grenzen worden overschreden, terwijl dat bij de jeugd tot 25 jaar op 74% ligt. Lees verder

CD
In de eerste helft van dit jaar zijn er voor het eerst er meer muziekdownloads dan cd-singles verkocht. De muziekindustrie noemt de cijfers van de downloadmarkt ‘bemoedigend’. De verkoop van muziekdownloads steeg in de eerste zes maanden tot 1,5 miljoen nummers. In dezelfde periode gingen er 1,1 miljoen cd-singles over de toonbank bij de cd-winkel. Het is voor het eerst dat er meer downloads dan cd-singles worden verkocht. Dat blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie (NVPI) en Gfk Benelux. Geschat wordt dat er dit hele jaar ongeveer vier miljoen nummers bij Nederlandse downloaddiensten zullen worden verkocht. Lees verder

Talpa
De makers van de vijfde Big Brother-serie, vanaf volgende maand op Talpa, hebben een nieuwe stunt bedacht om kijkers te trekken. Er wordt naarstig gezocht naar een zwangere deelneemster voor deel vijf, die in het huis zal bevallen. De Goorse ex-bewoonster Annet Stokkentreef vindt dat onverstandig.
‘De impact van het programma op je leven is enorm en het achtervolgt je nog jaren. Als volwassene heb ik dat vooraf al niet kunnen overzien. Zo’n kindje kiest ook nog eens niet zelf voor al die aandacht. Dan moet je het er ook niet mee confronteren.’ Lees verder

Voetbal
De leiding van het voetbalprogramma van Talpa TV is in gesprek met Ruud Gullit en Zeljko Petrovic om hen als analist van wedstrijden binnen te halen. Als partijen tot overeenstemming komen, wordt duo komend voetbalseizoen dus herenigd bij de nieuwe tv-zender van John de Mol. Lees verder

Jongerenzender
“Jongerenzender mag geen reclame maken voor alcohol” kopte de Spits deze ochtend. “Als de zenders toch alcoholreclame uitzenden, wordt dat als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt.” Vervolgens wordt uiteengezet welke zenders als jongerenzenders worden gekenmerkt: TMF, MTV, Nickelodeon, Jetix en The Box. Wanneer je het persbericht van Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) van 1 augustus tot je neemt, is de toon enigszins suggestief van aard. Wat echter het geval is: Noch MTV, noch TMF, noch The Box zendt ooit reclame uit voor een alcoholhoudende drank, laat staan Nickelodeon en Jetix, wat echt kinderzenders zijn. Lees verder

Gordon
Ze zijn misschien wel de twee meest verwende jongens van Nederland. Gordon en Gerard Joling. ‘Luxepoppetjes’ met grote huizen met inpandig zwembad, jacuzzi’s in de tuin en een beautytasje vol schoonheidsproducten. De altijd heerlijk ruikende rasentertainers keerden voor John de Mol terug naar de basis en werden de Nederlandse Paris Hilton en Nicole Richie. “Twee nichten op een varkensboerderij”, zegt Gordon als een boer met kiespijn, “daar krijg je toch altijd stront van.” Lees verder

REM
De fractie van Noordwijk Totaal is op zoek naar een oplossing voor het REM-eiland. Daarvoor wil raadslid E. Hazenoot ook het Noordwijks college van B en W inschakelen; dat kan deze week een brief verwachten. Hazenoot is naar eigen zeggen al jaren bezig om het tien kilometer van de kust liggende kunstmatige eiland van de sloop te redden. ,,Er waren toen nog meer initiatieven. Die zijn nu allemaal een vroege dood gestorven. Voor het REM-eiland is het nu dus twee voor twaalf en er moet snel iets gebeuren. Maar wat?” Vorige week vrijdag werd bekend dat het doek voor het REM-eiland vrijwel zeker gevallen is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verklaarde dat verkoop van het platform geen optie meer is, omdat strengere overheidsregels dat onmogelijk maken. Lees verder

Gerelateerde berichten