Headlines uit de krant: woensdag 31 augustus

Achter de schermen heeft Talpa vooralsnog meer indruk gemaakt dan ervoor. Een nieuwe reclame-oorlog is begonnen. Zenders gunnen adverteerders steeds meer speelruimte, en invloed op de inhoud van tv-programma’s.

Het zoeken naar nieuwe vormen van reclame is in een stroomversnelling geraakt, door de komst van de nieuwe televisiezender van John de Mol. De traditionele 30-secondenspot is deels achterhaald. „Talpa biedt de adverteerders commercieel meer mogelijkheden. De andere zenders gaan daarin mee”, merkt Ingrid Stumpel van de Bond van Adverteerders. Paul van Niekerk, directeur van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame (Spot), vult aan: „Talpa heeft de discussie over in-program branding aangejaagd.” Lees verder

Freek
Freek de Jonge maakt dit najaar een nieuwe tv-serie voor de VPRO. De cabaretier maakt tien afleveringen van 25 minuten, die elk weer bestaan uit een aantal losse nummers van drie minuten, meldt het NRC. De serie wordt vanaf 28 oktober uitgezonden op de vrijdagavond. De Jonge vertelt dat de omroep hem een paar weken geleden vroeg. “Ik heb intussen al zestig nummers geschreven. De ondertitel luidt: ‘een programma waarin voor u wordt gezapt’.” De nummers worden ‘als clips’ verfilmd door verschillende regisseurs. Lees verder

Trouw
Dagblad Trouw heeft enkele tientallen brieven ontvangen van lezers die willen dat de cijferpuzzel Sudoku elke dag in de krant verschijnt. Een woordvoerder van de krant liet dinsdag weten dat de lezers het niet waarderen dat de puzzel enkel nog op zaterdag gepubliceerd wordt. Onder druk van de lezers heeft de hoofdredactie besloten dat de rekenpuzzel toch weer elke dag een eigen plekje krijgt. In de zomermaanden verscheen de puzzel dagelijks, maar doordat het dagblad overging op de winterversie, was er voor de Sudoku doordeweeks geen ruimte meer. Lees verder

Big Brother
De site van Big Brother en andere interactieve diensten die rondom het programma zijn gebouwd, hoeven van Talpa in principe niet winstgevend te zijn. Dat zegt Erik Rezelman, manager interactive bij Talpa. De hoeveelheid traffic die de site genereert en het gevoel dat de bezoeker aan de Big Brother-site overhoudt, vindt Rezelman veel belangrijker. “Ik ga voor de massa,” zegt Rezelman. Ondertussen bezochten al meer dan 400.000 unieke bezoekers de site. Rezelman wil in de eerste plaats vooral uit de kosten komen met Big Brother. “Wat we met Big Brother aan het doen zijn, moet aan het einde van de rit natuurlijk wel kostendekkend zijn. Het is niet zo dat ik verlies wil draaien met een site als Big Brother. Toch is hoe we het op het financiele vlak doen met de site van Big Brother niet het belangrijkste. Traffic is dat wel. Hoe meer mensen de live streams van Big Brother bekijken, hoe beter. Voor Endemol gelden natuurlijk hele andere wetten. Dat weet ik ook wel. Voor hen is het natuurlijk wel belangrijk dat er winst wordt gemaakt met de site. Voor mij is het slechts bijzaak. Ik wil van Big Brother een mooie showcase maken,” zegt de manager interactive van Talpa. Lees verder

Podcasting
Podcasting is erg gewild en het wordt steeds populairder. Dat blijkt wel uit een groeiend fenomeen in de Verenigde Staten: ‘godcasting’. Echt nieuw is het niet, maar het begint nu steeds grotere vormen aan te nemen. Wie in Amerika een keer niet op zondagochtend naar de kerk kan, hoeft zich er niet schuldig over te voelen. Tegenwoordig kun je de dienst gewoon volgens als je je in het zweet aan het werken bent in de sportschool of gewoon lekker op de bank, via je iPod. Lees verder

VT4
VT4, dat maandag zijn tiende verjaardag viert, pakt komend najaar uit met vier grote Vlaamse producties, veel films en voor de allereerste keer een live uitzending van een Vlaamse wielerwedstrijd. Ook het kleine broertje VijfTV heeft de komende maanden veel ambitie. De komende herfst wil de commerciële zender uit Zaventem een “mix brengen van avontuur en verleiding”. “Dat doen we met vier grote kanonnen: ‘The Block Mechelen’, ‘Chris en co live’, ‘Terra Incognita’ en ‘Paradise Hotel'”, zegt programmadirecteur Ricus Jansegers. Lees verder

Gerelateerde berichten