Eerder deze maand publiceerde de RAJAR (Radio Joint Audience Research Limited) de luistercijfers van het tweede kwartaal van 2005 (april-juni/wave 2). BBC Radio 2 blijft de grootste landelijke zender. In Londen blijft de stoelendans tussen de radiostations onverminderd doorgaan, want Capital FM heeft wederom de nummer 1 positie terug veroverd.
Londen
In de Britse hoofdstad Londen is Heart 106.2 de grote verliezer. Nadat de popzender van Chrysalis media in de vorige meting op spectaculaire wijze de nummer 1 positie wist te veroveren, ging het marktaandeel de afgelopen periode op diezelfde spectaculaire manier omlaag. Heart zag haar marktaandeel met maarliefst 2% kelderen en blijft nu steken op 5%, wat goed is voor de derde plaats achter 95.8 Capital FM en Magic 105.4.
Vooral de nieuwe ochtendshow van Heart met Jamie Theakston blijkt één van de boosdoeners te zijn voor de slechte prestaties van Heart. Chrysalis zal zich nu ongetwijfeld achter de oren krabben met de vraag of ze er wel zo goed aan gedaan hebben om de vorige ochtendjock, Jono Coleman, na zeven jaar op een zijspoor te zetten. Want terwijl Coleman de vorige periode (zijn laatste) ruim 224.000 nieuwe luisteraars wist te winnen, wist Theakston ruim 250.000 luisteraars “weg te jagen”.
Chrysalis zelf zegt met verlies rekening gehouden te hebben voor Heart, maar had niet verwacht dat de cijfers zo teleurstellend zouden zijn. De afgelopen maanden is er flink gesleuteld aan het format van Heart en volgens Chrysalis vindt er nu een verschuiving van luisteraars plaats. Pas over een paar maanden is het werkelijke effect hiervan te zien. Het radiobedrijf ziet de volgende cijfers voor Heart dan ook met vertrouwen tegemoet.
Toch was er ook nog reden voor een feestje bij Chrysalis, want de andere twee stations in Londen wisten forse winst te boeken. De talkzender LBC 97.3 steeg met 1,7% en behaalt nu een marktaandeel van 3,7%. Het zusterstation LBC News 1152 steeg van 0,5 naar 1,2%.
Na twee goede periodes voor het easy listening station Magic 105.4, lijkt het station nu weer langzaam naar beneden te glijden. Het marktaandeel zakte met bijna 1% naar 5,1%. Inmiddels zijn er vergevorderde plannen bij Magic om afscheid te nemen van het “more music, less talk” format. Het station is dan ook op zoek naar populaire presentatoren en bekende persoonlijkheden om voor wat weer geklets te zorgen op de zender. Toch blijft volgens het station de muziek de boventoon voeren. Om te kijken wat het effect hiervan is, zal Magic als eerste de weekendprogrammering gaan opvullen met programma’s “nieuwe stijl”.
Landelijk
Het mag inmiddels geen verassing meer zijn dat BBC Radio 2 de best beluisterde landelijke zender is. Ondanks een licht verlies blijft het station op ruime afstand marktleider met 16,0%. Dagelijks stemmen er ruim 13 miljoen Britten af op de zender. Ook de popzender BBC Radio 1 deed goede zaken. Het station zag haar marktaandeel met 0,8% stijgen naar 9,2%.
Grote redder van Radio 1 blijkt ochtendjock Chris Moyles te zijn, want sinds hij in de ochtend zit stijgt het marktaandeel gestaag. Dagelijks trekt Radio 1 nu 10,24 miljoen luisteraars. Moyles trekt met zijn ochtendshow dagelijks 6,26 miljoen luisteraars. In Londen is Moyles goed voor 830.000 luisteraars, wat goed is voor de vierde plek in de ochtend. Moyles staat hiermee achter Radio 4 (Today), Radio 2 (Terry Wogan) en capital FM (Johnny Vaughan).
Toch blijven de commerciële lokale stations bij elkaar de meeste luisteraars trekken. Bij elkaar scoren ze 33,8% marktaandeel.
In het Verenigd Koninkrijk is de radiomarkt vooral lokaal opgezet, vandaar ook het hoge marktaandeel van de lokale stations. Zo zijn er 285 lokale commerciële radiostations actief via de FM en de AM. Daarnaast heeft de BBC ook nog 40 lokale stations. Landelijk heeft de BBC vijf radiostations actief op FM en AM, tegenover drie commerciële stations. [Guardian/BBC/R.S./Radio.NL]