Commerciële baas van Talpa Ton Rozestraten begrijpt de uitspraken niet die de BVA namens de Nederlandse adverteerders heeft gedaan. De adverteerders zouden teleurgesteld zijn in de kijkcijfers van de eerste week Talpa tv. Maar Rozestraten heeft hele andere verhalen gehoord van zijn klanten en de kijkcijfers zijn volgens hem ‘gewoon goed’.
Rozestraten: ‘Ik spreek elke dag adverteerders en bureaus en ik krijg juist positieve reacties. En de kijkcijfers zijn gewoon goed. Als je kijkt naar de eerste week in het tijdvak 18.00-00.00 uur en in doelgroep 20-49 dan hebben we een marktaandeel van 10,4 procent gehaald. Met het openingsweekend zelfs 12,5 procent. Als je bedenkt dat we pas in het najaar rond de 10 procent willen zitten en ook in ogenschouw nemend dat veel topprogramma’s nog niet begonnen zijn, kunnen we alleen maar heel tevreden zijn.’
Volgens Rozestraten heeft Talpa vooral veel jonge kijkers getrokken. ‘Juist de oudere kijkers hebben Talpa nog niet gevonden.’ Er waren maar twee mindere avonden, vervolgt hij. ‘Op woensdag keek iedereen naar Nederland-Duitsland en op donderdag was het eindelijk weer eens een zomerse dag. Dat voelde iedereen in de kijkcijfers, niet alleen wij.’ [Adformatie/Radio.NL]