Van alle eigenaardigheden van radio is het wijdverbreide autisme toch wel de meest vreemde. Neem nou bijvoorbeeld de manier waarop radiostations in de VS middels een reclamecampagne de strijd aanbinden met satellietradio. Hoewel satellietradio nog lang niet zo populair is als gewone etherradio voelen de radiostations de hete adem van satellietradio al in hun nek. Zeker nu Howard Stern binnenkort naar aanbieder Sirius zal verhuizen.
De gewone radiostations zenden sinds enige tijd spots uit met als slogan “Your hear it here first”, waarin wordt gesteld dat je nieuwe muziek het eerst hoort op de gewone etherradio. Buiten het feit dat dit aantoonbaar onjuist is – satellietradio biedt honderden kanalen met allerlei muziek en is daardoor sneller met nieuwe muziek – kun je je afvragen: who cares?
Het zijn juist de radiomakers zelf die graag de eerste zijn met nieuwe muziek en afgezien van een handjevol muziekfreaks zal het de meeste luisteraars worst zijn welk station welke nieuwe hit het eerst draait. Een prachtig staaltje radio-autisme, maar eigenlijk is het om droevig van te worden. Lees verder