Headlines uit de krant: maandag 19 september (2)

Talpa weigert slechte tv-spotjes. Een panel van kijkers beoordeelt of een commercial goed genoeg is. Zo niet, dan komt die niet op tv. Talpa maakt hierbij gebruik van opinieonderzoeker Maurice de Hond. Die stuurt het spotje naar een groep kijkers uit zijn bestand. De zender heeft al een spotje geweigerd van een middel tegen voetschimmel, een tekenfilm met de bacterie Schimpie.

”Ik kan nog wel een paar spotjes bedenken die wij niet zullen uitzenden. Sommige zijn zonder enige passie gemaakt,” aldus Ton Rozestraten, commercieel directeur van Talpa TV. Lees verder

Kabel
Het Noordhollandse Multikabel komt los van de Duitse eigenaar Primacom. Dat is een gevolg van de overeenkomst die Primacom gisteren in Londen heeft gesloten met de schuldeisers. De woordvoerder van Primacom wil niet beamen of het de genoemde koper, investeringsbedrijf Warburg Pincus, inderdaad de gegadigde is. ” Er zijn twee kandidaten voor zover we weten. Beide hebben meer dan 500 miljoen euro geboden.” Lees verder

TV
De kracht van christelijke televisie ligt vooral op het terrein van bewustwording en beïnvloeding. Zij moet programma’s brengen die relevant en profetisch zijn. Dat zegt Martien Timmer, directeur van 3xM (Stichting Christelijke Mediaprojecten). 3xM bestaat 25 jaar. Tijdens een jubileumbijeenkomst in Hoogland waren vrijdag partners uit zeven landen aanwezig. Timmer benadrukt dat christelijke televisie recht moet doen aan het geheel van de Bijbel: het gaat niet alleen om redding van de mens maar ook om redding van de samenleving. Lees verder

Geluid
De Recording Industry Association of America wil drastische beperkingen opleggen aan het opnemen van digitale radio. De geluidskwaliteit van digitale radio is niet beter dan die van analoge FM-radio, maar er kunnen allerlei gegevens met de uitzending worden meegestuurd, zoals de titel en artiest van het nummer dat gedraaid wordt. Dit biedt veel extra mogelijkheden. De luisteraar zou zijn recorder kunnen programmeren om muziek van een bepaald genre op te nemen, bijvoorbeeld alle jazznummers. Ook zou hij een lijst kunnen samenstellen van alle nummers die hij wil hebben, waarna de recorder automatisch gaat opnemen zodra een van de betreffende songs wordt uitgezonden. Lees verder

Columns
Lezers van de online editie van The New York Times moeten vanaf maandag gaan betalen voor de columns. Dat maakte het toonaangevende Amerikaanse dagblad vrijdag bekend. Tot dusver was de gehele inhoud van The New York Times gratis te lezen op de website van de krant. Lees verder

BBC
De Britse premier Tony Blair heeft zich afgelopen week tijdens een persoonlijk onderonsje met mediatycoon Rupert Murdoch beklaagd over de berichtgeving van de BBC over de orkaan Katrina in de Verenigde Staten. Dat heeft Murdoch zelf onthuld, berichtte de Britse zondagskrant The Observer. Volgens Blair deed de BBC handenwrijvend verslag van de gebeurtenissen aan de Amerikaanse Golfkust. De premier vindt dat de Britse publieke omroep in haar berichtgeving blijk gaf van een overduidelijk afkeer van Amerika, aldus de Australische mediamagnaat. Murdochs bedrijf News Corporation bezit onder meer de commerciële concurrent van de BBC, Sky News. Lees verder

MTV
,,Jamie kan heel goed goochelen, dus als we met optreden geen geld verdienen, laten we hem trucjes uitvoeren.” Di-rect heeft er al helemaal een idee van hoe ze de wedstrijd van het nieuwe MTV programma Road Rally gaan aanpakken. De tegenstander van de Haagse band, Nailpin, heeft ook al een strategie. ,,We rijden langs Las Vegas en gaan daar met ons verdiende geld gokken.” In het programma Road Rally, vanaf november op MTV, neemt Di-rect het op tegen de Belgische groep Nailpin, de winnaar van de prijsvraag die MTV uitschreef. Beide bands vertrekken maandag naar Amerika. Lees verder

Oor
Een nieuw hoofdstuk kan aan de tijdschriftensoap worden toegevoegd. Tjerk Lammers, ex-hoofdredacteur van het voormalige Aloha (dus voordat het vorig jaar transformeerde in Aloha, People & Music), bekijkt de plannen van Argo-uitgeefmanager Paul Evers met argusogen. Evers wil OOR en Aloha People & Music samen laten smelten tot glossy. “Ik heb het vermoeden dat de nieuwe aanpak in het leven is geroepen om de concurrentie aan te gaan met het nieuwe muziekblad Revolver, dat in november gelanceerd gaat worden.” Lammers zelf zal de hoofdredactie gaan voeren. “En wij gaan echt iets revolutionairs doen, iets wat je zelden ziet in de wereld van de muziekbladen. Wij betalen! Ja, zelfs de fotografen. Dat is toch wel uniek?” merkt Lammers cynisch op. Lees verder

Media
De kracht van christelijke televisie ligt vooral op het terrein van bewustwording en beïnvloeding. Zij moet programma’s brengen die relevant en profetisch zijn. Dat zegt Martien Timmer, directeur van 3xM (Stichting Christelijke Mediaprojecten). 3xM bestaat 25 jaar. Tijdens een jubileumbijeenkomst in Hoogland waren vrijdag partners uit zeven landen aanwezig. Timmer benadrukt dat christelijke televisie recht moet doen aan het geheel van de Bijbel: het gaat niet alleen om redding van de mens maar ook om redding van de samenleving. Lees verder

Webreclame
Dit jaar wordt er in de Verenigde Staten voor het eerst meer dan 10 miljard dollar aan internetreclame uitgegeven. Over vier jaar verdubbelt dat bedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van eMarketer, een organisatie die marktonderzoek in de internetmarketing doet. Het bedrijf verzamelde actuele gegevens en prognoses uit de hele sector en liet die ijken aan cijfers van PricewaterhouseCoopers. Lees verder

Gerelateerde berichten