Op het Omroepcongres is vandaag L1 uitgeroepen tot Mediabedrijf van het Jaar. Het is de eerste keer dat een regionale omroep de prijs in de wacht sleept. De andere genomineerden waren de KRO en Talpa. De prijs werd voor de vijfde keer uitgereikt. Eerder vielen Eyeworks, WK Producties, Cameo Media en BNN in de prijzen.
De redactie van het vakblad Broadcast Magazine heeft de genomineerden gekozen. De deelnemers aan het Nationaal Omroepcongres mochten vervolgens de winnaar kiezen.
Harro Coumans, algemeen directeur van L1: “Natuurlijk zijn we trots op deze prijs, toegekend door vakbroeders. Het is een waardering voor alle medewerkers van L1, maar ook een opsteker voor de regionale omroep in het algemeen. In bijna alle provincies is publieke regionale radio marktleider of nummer twee. En publieke regionale tv-stations hebben in een paar jaar tijd een goede positie opgebouwd. L1 heeft hoge kijk- en luistercijfers en heeft altijd veel oog gehad voor vernieuwing, zowel op programmatisch als technisch gebied.”
L1 heeft de prijs gekregen vanwege ‘de zelfs voor regionale begrippen zeer hoge kijk- en luistercijfers’, de in Nederland unieke publiekprivate bedrijfsstructuur, de innovatieve geest ‘die zich bijvoorbeeld uit in commerciële vernieuwing op de reclamemarkt en in de verspreiding via satelliet als eerste regionale omroep’, en vanwege de programmering ‘die het traditionele van Limburg koppelt aan hard nieuws uit dit grensgebied’.
L1 is een onderneming die in 1999 ontstaan uit een samenwerking tussen de publieke Omroep Limburg en het private tv-station TV8 Limburg. Het omroepbedrijf is eigendom van Stichting Omroep Limburg (tevens zendmachtiginghoudster), Media Groep Limburg en Essent Kabelcom. [JS/Radio.NL]