Regio Radio, de dertien regionale publieke omroepen van Nederland, heeft wederom haar koppositie als marktleider en bereikzender nummer 1 versterkt. Dat meldt ROOS, dat de belangen van de regionale zenders behartigt. Volgens het Continu Luisteronderzoek van juli-augustus 2005 uitgevoerd door Intomart/GfK stijgt men van 15,6% in juni-juli 2005 naar 16,8% marktaandeel in juli-augustus 2005 bij de doelgroep 10 jaar en ouder.
Traditiegetrouw luisteren Nederlanders volgens ROOS in de zomermaanden relatief nog meer naar de publieke regionale zenders. Uit de cijfers blijkt dat Regio Radio wekelijks ruim 3.000.000 verschillende luisteraars bereikt. In de doelgroep boodschappers stijgen de 13 regionale publieke omroepen gezamenlijk van 18,1% in juni-juli naar 19,4% in juli-augustus.
Opvallend is dat de landelijke zenders steeds dichter naar elkaar toe groeien, terwijl Regio Radio blijft stijgen. Een trend die Clement Postmus, directeur van ORN Sales als volgt omschrijft: “Het onderscheidende vermogen van de landelijke zenders onderling wordt minder en minder. Dit leidt zienderogen tot een implosie van marktaandelen bij de doelgroep 20-49 jaar. Iets waar we als totale markt niet blij om moeten zijn. Het onderscheidende vermogen van Regio Radio is in deze markt de grootste toegevoegde waarde voor adverteerders, die niet slechts in één visvijver willen vissen.” [Radiowereld.NL]