Ministerie lokt nieuwe docenten met soap

Een nieuw reclamespotje in de vorm van een soap moet het docententekort oplossen. Dat is het plan van minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA). Vrijdagmiddag lanceert ze haar nieuwe campagne. Maandagavond is de eerste ‘aflevering’ te zien op televisie.

Volgens Van der Hoeven zal de vergrijzing problemen opleveren voor het aantal docenten in het voortgezet onderwijs. De soap wordt ingezet om het imago van het leraarschap op te krikken, in de hoop dat meer mensen voor het vak kiezen.

In de nieuwe reclamespot worden een aantal docenten minimaal een jaar lang gevolgd terwijl ze voor de klas staan. Het reality-filmpje zal ongeveer eens per maand worden ververst met nieuwe ontwikkelingen rond de leerkrachten. “Het wordt een soort docu-drama”, legt woordvoerder Jeroen Nugteren uit.

In het basisonderwijs lijken de problemen opgelost. Vrijdagmiddag meldt de minister in haar persconferentie dat er nu voldoende mensen werken in het basisonderwijs vanwege de toename van het aantal docenten. Ook neemt het aantal nieuwe leerlingen af omdat in de komende jaren minder kinderen geboren zullen worden.

Uit de Onderwijsmeter 2005, die vorige week werd gepubliceerd, bleek dat het beroep van leraar steeds minder wordt gewaardeerd. Ook daalt het aantal mensen dat overweegt leraar te worden. Naast persoonlijke overwegingen werd de mentaliteit van leerlingen vaak als reden opgegeven om geen leraar te willen worden. Agressie, gebrek aan respect en gebrek aan normen en waarden onder leerlingen zijn de voornaamste oorzaken. Op prinsjesdag wordt bekend gemaakt hoe groot het lerarentekort in het voortgezet onderwijs precies is. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten