De NOS gaat jongeren van 15 tot 25 jaar op maat van (sport)nieuws voorzien. De publieke omroep houdt daarbij rekening met nieuwskeuze, taalgebruik en sfeer. Onder de naam ‘NOS Headlines’ wordt het project per 10 oktober op internet gelanceerd. Later krijgt dit initiatief een vervolg op radio en teletekst. Het doel is om meer jongeren te bereiken.
Om dat te realiseren start de NOS de interactieve website www.nosheadlines.nl, gemaakt door studenten Journalistiek. De site bevat naast nieuws in woord, beeld en geluid, ook een platform waarop jongeren kunnen discussiëren over nieuws dat hen bezighoudt. Later in het jaar gaat 3FM Nieuws, dat zich ook op jongeren richt, verder onder de naam Headlines. Tot slot krijgt NOS Teletekst ook een speciaal gedeelte Headlines met kort nieuws voor de jeugd.
NOS nieuws trekt weinig jongeren
De reden voor dit initiatief is simpel: jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar maken nauwelijks gebruik van de nieuwsvoorziening van de NOS. Zo is bijvoorbeeld nog geen vijftien procent van de totale groep internetbezoekers van de publieke omroep tussen de 15 en 25 jaar. Slechts drie procent van deze groep stemt ’s avonds af op het NOS Journaal. Deze cijfers zijn opmerkelijk aangezien de jeugd wel geïnteresseerd is in nieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van de NOS. [RvB/Radio.NL]