‘R.A.M Arnon Grunberg’ luistert naar kijker

In het VPRO-programma ‘R.A.M Arnon Grunberg’, zondag 18 september om 23.15 uur op Nederland 3, doet de presentator onderzoek naar kijkcijfers. Grunberg stelt zijn eigen functioneren aan de kaak door zich te laten afrekenen op diezelfde kijkcijfers.

Kijkcijferkonijn
In de eerste aflevering ‘Het kijkcijferkonijn’ van de maandelijkse reeks doet Grunberg er alles aan om zijn eigen bereik en uitstraling te vergroten. Daarvoor roept hij de hulp in van kijkcijferdeskundigen, promotieteams en mediastylisten. Of de presentator in zijn opzet slaagt is aan de kijker. Daarvoor neemt Grunberg plaats in een martelwerktuig dat reageert op het zapgedrag.

Ook wordt in het programma een eigenzinnig beeld geschetst van het huidige medialandschap. Er is aandacht voor Talpa van John de Mol, ‘Zomergasten’ van de VPRO en de nieuwe publieke omroep LLiNK. Andere belangrijke vragen in ‘R.A.M Arnon Grunberg’ zijn: wat is het belang van kijkcijfers? Waaruit bestaan ze en hoe worden ze gemeten?

Kijkcijfercatastrofe
In de VPRO-gids van deze week (17 t/m 23 september) toont Arnon Grunberg geen mededogen met het cultuurprogramma ‘R.A.M’ van vorig tv-seizoen. Vooral als het gaat om de kijkcijfers. “Het oude kan in één woord worden samengevat: kijkcijfercatastrofe.” Grunberg, die vorig jaar ook meewerkte aan het programma, belooft beterschap door naar de kijker te luisteren. Hij gaat dat doen door de kijkcijfers serieus te nemen. [RvB/Radio.NL]

Gerelateerde berichten