Talpa weigert slechte televisiespotjes, zo schrijft Het Parool. Een panel van kijkers beslist of een commercial goed genoeg is. Zo niet, dan valt de spot niet te zien op Talpa. De televisiezender maakt bij het onderzoeken gebruik van opinieonderzoeker Maurice de Hond. Hij stuurt het spotje naar een groep kijkers uit zijn bestand.
De eerste geweigerde commercial is er één tegen voetschimmel. In de al vaker bekritiseerde spot is Schimpie te zien, een door de computer gemaakte animatie die onder een nagel kruipt. Veel kijkers vinden het spotje ‘onsmakelijk’. Maar er zijn meer spotjes die Talpa niet zullen halen. Ton Rozestraten, commercieel directeur van Talpa TV: “Ik kan nog wel een paar spotjes bedenken die wij niet zullen uitzenden. Sommige zijn zonder enige passie gemaakt.”
Uit onderzoek blijft dat 81 procent van alle commercials aan de kijker voorbij gaat, omdat ze wegzappen. Door slechte spotjes te weren, wil Talpa de kijkdichtheid tijdens de reclameblokken gaat vergroten. Het is nog nooit eerder voorgekomen dat zenders commercials weigeren vanwege de kwaliteit. [JS/Radio.NL]