Kabelleverancier UPC her-introduceert op 1 oktober digitale televisie in Nederland op de kabel. Tweeduizend door UPC geselecteerde klanten testen de nieuwe UPC MediaBox, waarmee het televisie- en informatieaanbod wordt vergroot. Als de test slaagt, hoopt UPC ‘ergens volgend jaar’ aan ruim twee miljoen huishoudens digitale televisie te kunnen aanbieden op de kabel.
De MediaBox levert 44 kanalen, in plaats van de dertig die UPC via de kabel aanbiedt. Digitale televisie breidt de mogelijkheden van het televisiekijken bovendien uit. Zo heeft de consument via digitale televisie een internetverbinding, bestaat de mogelijkheid films op te vragen en is een harde schijf in staat tachtig uur televisie op te nemen. Het apparaat herkent reclameblokken en kan ze desgewenst uit de opname laten. Daarnaast heeft de digitale televisie een programmagids met een ingebouwde wekkerfunctie.
UPC-woordvoerder Mark Zellenrath wil in verband met concurrentie op de markt nog niet zeggen wanneer digitale televisie op de kabel definitief wordt aangeboden. Om dezelfde reden wil hij niets zeggen over de kosten voor toekomstige abonnees. [Novum/Radio.NL]