De Engelse publieke omroep BBC is de eerste publieke proeven begonnen waarbij ze op BitTorrent-achtige wijze televisie- en radioprogramma’s laat up- en downloaden. Dertigduizend aanmeldingen kreeg de BBC in de afgelopen weken van Engelsen die de iMP (integrated Media Player) wilden testen. De omroep selecteerde er vijfduizend die, op grond van hun demografische gegevens, een weerspiegeling zijn van de Engelse samenleving. iMP is een unieke technologie afkomstig uit de laboratoria van de BBC.
De komende maanden kunnen de testers alle televisie- en radioprogramma’s van de BBC downloaden naar hun computer. Daarvoor moeten ze de sinds gisteren beschikbare iMP-software op hun pc installeren. Tot zeven dagen na de uitzending kunnen de Engelsen op hun pc dan de programma’s terugkijken. De bestanden zijn versleuteld met DRM-technologie, waardoor ze niet te kopiëren zijn naar DVD of zijn door te sturen naar derden. Lees verder
Satelliet
Terwijl er in Europa eigenlijk nog steeds geen equivalent is, blijft de Amerikaanse satellietzender Sirius, groeien. In het derde kwartaal voegde de satellietzender 359,000 klanten toe, waardoor het aantal abonnees uitkomt op 2,17 miljoen. Voor het einde van het jaar moeten het er 3 miljoen zijn. Sirius wist in januari nog de omstreden shockjock Howard Stern te contracteren en Adam Curry heeft er een podcast-show. Toch doet Sirius het nog niet eens zo goed. Zeker niet als je het vergelijkt met die andere satellietzender: XM Radio. Dat wist in dezelfde periode 617.000 nieuwe abonnees toe te voegen en kwam uit op 5,03 miljoen. Dat geeft XM nog altijd een duidelijke voorsprong. Lees verder
NPS
De kwestie-NPS blijft een heikel punt voor staatssecretaris Van der Laan (Media) . De bewindsvrouw wil de omroep onder druk van protesten uit de samenleving een overgangsperiode geven, waarbij 2011 als eindpunt voor de NPS kan gelden. De VVD lijkt echter vast te houden aan een einde van de NPS in 2008. Lees verder
Big Brother
Big Brother gaat voor relatiebemiddelaar spelen. Hoofdredacteur Hummie van de Tonnekreek opent de jacht op een geschikte man voor bewoonster Chantal (40). „We willen haar verrassen. We gaan kandidaten screenen en die worden vervolgens voorgesteld aan Chantal. Als zij ze leuk vindt, mogen ze blijven logeren in het BB -huis… En wat mij betreft mag ze er een paar proberen.” Lees verder
Van de Laan
Staatssecretaris Van der Laan (Media) heeft donderdag naar eigen zeggen ,,een goed gesprek” gehad met de fractievoorzitters van de coalitiepartijen en hun mediaspecialisten over de NPS. Van der Laan zei nog te werken aan een oplossing over de opheffing van deze omroep. Lees verder
Playboy
De Duitse Playboy had vorig jaar al de primeur, maar nu is de Nederlandse uitgave van het mannenblad aan de beurt. In de november-editie staan twaalf pagina’s vol blootfoto’s van medewerksters van elektronicaketen MediaMarkt. Met toestemming van de baas, overigens. Directeur Pieter Haas van MediaMarkt: ,,Playboy heeft ons gebeld en gevraagd wat wij van het idee vonden. Nou prima. Kun je zien dat er bij MediaMarkt ook gewone, mooie meisjes werken en niet van die met siliconen opgeblazen types uit Amerika.’’ Lees verder
Media
De manier waarop kranten of nieuwsprogramma’s het nieuws brengen, sluit niet aan op de interesse van jongeren. Zij volgen vooral de hoofdlijnen om niet dom over te komen. Dat blijkt uit een analyse van mediabureau Mira Media. Jongeren kijken nauwelijks naar het televisienieuws: 3,6 procent van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar kijkt naar het ’NOS Journaal’, tegen 12,4 procent van de hele bevolking. Voor jongeren staat nieuws ver af van hun leefwereld. Daarbij is voor begrip van het het nieuws voorkennis nodig die jongeren niet hebben. Ook het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, is te moeilijk. Regionaal nieuws spreekt jongeren eerder aan. Lees verder