Headlines uit de krant: woensdag 5 oktober

Het verlies van het voetbal en programma’s als Kopspijkers aan Talpa heeft zorgt ervoor dat steeds minder mensen naar de publieke omroep kijken. Het marktaandeel van de drie zenders daalde van ruim 38 procent naar 32 procent. Desondanks vindt 76 procent van de Nederlanders het belangrijk dat er een publieke omroep is. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde Imagobarometer van koepelorganisatie Publieke Omroep.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de waardering van Nederlanders voor de publieke omroep stijgt. In 2004 had 46 procent van de kijkers nog een voorkeur voor de commerciële zenders tegen 33 procent voor de publieke omroepen. Een jaar later zijn die percentages gelijk: 38. Lees verder

Digitaal
Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens is niet bekend met digitale televisie. Dit blijkt uit een onderzoek dat Heliview Research in het voorjaar van 2005 heeft gehouden onder 1.300 huishoudens. Momenteel is Heliview dit weer aan het onderzoeken. De resultaten hiervan zullen binnenkort bekend worden. Dan zal te zien zijn of het aantal huishoudens dat bekend is met digitale televisie is gestegen naar aanleiding van de lancering van een aantal nieuwe zenders en spelers op deze markt. Lees verder

seksblaadjes
Lezers moeten meer gaan betalen voor seksblaadjes als Candy , mannenbladen als Playboy en glossy’s als Beau Monde. Dat vindt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Hij wil het gewone BTW-tarief van negentien procent invoeren voor tijdschriften met een ’verstrooiend karakter’. Aptroot vindt het ’raar’ dat de overheid nu geen onderscheid maakt tussen educatieve tijdschriften en blaadjes met een hoge amusementswaarde. Voor alle categorieën geldt nu het lage BTW-tarief van zes procent. De VVD’er wil dat wijzigen in een hoog tarief voor de ’flauwekulsblaadjes’ en een laag tarief voor de steviger kost. ,,Dat lijkt me voor de hand liggend.’’ Lees verder

Opta
De Opta, de toezichthouder van de telecombedrijven, kan in de toekomst de kabeltarieven geheel beteugelen. Dat is de kern van een wetswijziging die minister Brinkhorst van Economische Zaken maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Tot dusver gaat de Opta alleen over de prijzen voor het transport van de beelden over de kabel en niet over de prijzen van de programma’s, waaronder betaal-tv. De Opta kan in het wetsvoorstel een prijsmaatregel opleggen om te voorkomen dat door gebrek aan concurrentie buitensporig hoge prijzen worden gevraagd aan de consument voor de programma’s. Lees verder

Stijl
De weblog Geenstijl.nl is vandaag begonnen met een nieuwe gamessite, Gamert genaamd. De site is bedoelde voor dezelfde doelgroep als die van Geenstijl.nl, namelijk mensen tussen de 25 en 35 jaar oud. Lees verder

Joling
Als twee pasja’s liggen Gerard Joling en Gordon samen in de Oosterse knuffelhoek van Gordons verbouwde villa. Gerard: “De dresscode voor vrouwen is vanavond rood, voor mannen zwart. Jij draagt rood. Dat klopt dan toch al niet.” Gordon drukt hem in de kussens. “Ik schaam me tenminste niet voor mijn vrouwelijke kant!” Lees verder

Ring
Voor het eerst in de veertigjarige geschiedenis van de Televizier-Ring zijn dit jaar vier in plaats van drie televisieprogramma’s genomineerd voor deze prestigieuze tv-prijs. Het zijn ‘Boer zoekt vrouw’ (KRO), ‘Gewoon Jan Smit ‘ (TROS), ‘Hart van Nederland’ (SBS6) en ‘Peter R. de Vries Misdaadverslaggever’ (SBS6). Dat bracht de organiserende AVRO maandag naar buiten. Lees verder

Muziek
De verkoop van digitale muziek is in het eerste half jaar van 2005 met een factor van bijna 2,5 gestegen ten opzichte van 2004. Toch juicht de muziekindustrie niet. De totale muziekverkopen laten namelijk een daling zien. Het aantal verkochte cd’s en andere fysieke muziekproducten is gedaald met 5,8 procent. De waarde van deze producten daalde naar 4,78 miljard dollar van 5,05 miljard dollar vorig jaar. De Recording Industry Association of America wijt de daling aan illegale uitwisseling, ongeautoriseerd kopiëren en traditionele vervalsingen. Lees verder

Gerelateerde berichten