Luistercijfers regionale publieke omroepen

Regio Radio, de dertien regionale publieke omroepen van Nederland, heeft wederom haar koppositie als marktleider en bereikzender nummer 1 versterkt. Dat meldt ORN, de landelijke verkooporganisatie van reclamezendtijd van de regionale publieke omroepen. Volgens het Continu Luisteronderzoek van september-oktober 2005 uitgevoerd door Intomart/GfK luisteren gemiddeld ruim 3.500.000 Nederlanders van 10 jaar en ouder wekelijks naar Regio Radio.

Ook heeft Regio Radio veruit het hoogste marktaandeel, namelijk 15,2%. Daarmee blijft Regio Radio de marktleider en bereikzender nummer 1 van Nederland.

Waar andere zenders regelmatig fluctueren in marktaandeel, blijft Regio Radio de meest stabiele pijler van het Nederlandse radiolandschap.

Bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar scoort Regio Radio 0,2% beter dan vorig jaar met een huidig marktaandeel van 5,0%. Specifiek bij Boodschappers 20-49 jaar stijgt Regio Radio met 0,7% naar 6,1% marktaandeel. Bij Boodschappers met kinderen tot 12 jaar heeft Regio Radio momenteel een marktaandeel van 7,7%, een stijging van 1,9% vergeleken met vorig jaar.

Clement Postmus, directeur van ORN: “Deze cijfers geven wederom aan dat Regio Radio de enige échte constante factor is op de Nederlandse radiomarkt. Ondanks de toegenomen concurrentiedruk in de markt, leveren onze zenders continu tot de verbeelding sprekende prestaties. De markt begint dit steeds meer op te pakken gezien de groei in de bestedingen van onze adverteerders op zowel Radio als TV. We zullen er alles aan doen om deze prestaties op peil te houden.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten