Nederlander bovengemiddeld gehecht aan tv

Nederland is bovengemiddeld gehecht aan de tv. 66 procent van de Nederlanders zegt meer dan twee uur per dag televisie te kijken. In heel europa is dit gemiddeld 54 procent. Van de Nederlandse vijftigplussers kijkt 73 procent dagelijks langer dan twee uur televisie. Van hun Europese leeftijdsgenoten zegt ‘slechts’ 62 procent net zo vaak aan de buis gekluisterd te zijn. Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van kabelbedrijf UPC.

UPC voerde voor de tweede keer onderzoek uit naar het tv-kijkgedrag in Europa. Gekeken is naar de manier waarop mensen televisie beleven en welke rol tv in hun leven speelt. De respondenten beantwoordden tevens vragen over de invloed van politieke en religieuze programma’s op zichzelf en op de samenleving.

UPC voerde het onderzoek in november uit onder meer dan 6.000 Europeanen uit veertien landen: Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Noorwegen, Zweden, België, Roemenië, Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Slovenië.

Fanatieke kijkers
Zestig procent van de 16- tot 29-jarigen kijkt dagelijks meer dan twee uur televisie. Europese generatiegenoten kijkt gemiddeld nog geen vijftig procent meer dan twee uur per dag. In Frankrijk kijkt zeventig procent van de Fransen vrijwel dagelijks meer dan twee uur televisie. In tegenstelling tot de Zwitsers, daar kijkt slechts 31 procent zo veel.

Toestellen in huis
38 procent van de ondervraagden heeft drie of meer televisies in bezit. Nederland bezet hiermee een tweede plaats binnen het onderzoek. Alleen de Ieren hebben per huishouden meer televisies verzameld: 53 procent van de Ieren heeft thuis drie of meer televisies staan. Ter vergelijking: in Tsjechië heeft slechts vijf procent dit aantal tv-toestellen in huis.

Religieuze programma’s worden weinig bekeken in Nederland. Tien procent van de ondervraagden kijkt ernaar. Zestien procent van de ondervraagde vijftigplussers kijkt naar religieuze tv-programma’s, tegenover zes procent van de 16- tot 29-jarigen.

Bijna driekwart van de Nederlandse vijftigplussers noemt ‘geïnformeerd worden’ als belangrijkste reden om televisie te kijken. Meer dan de helft van deze groep noemt als tweede reden ‘om te leren’. Onder de jongeren geeft 68 procent entertainment aan als voornaamste reden om de televisie aan te zetten, terwijl 24 procent in de eerste plaats informatie wil ontvangen. Beide groepen bespreken tv-programma’s graag met anderen. 91 procent van de jongeren doet dit tegenover 88 procent van de ouderen. De jongeren praten er echter het liefst met hun familie of vrienden over (55 procent) terwijl meer dan de helft van de vijftigplussers programma’s bespreekt met zijn partner. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten