Veranderingen bij Capital FM en Heart 106.2

Ook in het nieuwe jaar belooft de strijd in de Londense ether onverminderd door te gaan. Na Capital FM heeft nu ook rivaal Heart 106.2 de nodige wijzigingen aangekondigd. Terwijl Capital FM het hele station op de schop gooit, gaat Heart 106.2 aan de programmering sleutelen.

Emma B naar de middag van Heart 106.2
De grote veranderingen bij Heart 106.2, momenteel het best beluisterde lokale station van Londen, vinden voornamelijk in de middag en avond plaats. Voormalig BBC Radio 1 deejay Emma Battersby, beter bekent als Emma B, zal elke middag tussen 16 en 19 aanschuiven naast Greg Burns om Londen door de avondspits te loodsen. B (32) vervangt hiermee Erika North die het station na ruim 10 jaar zal gaan verlaten.

Emma B (foto) is geen onbekende voor Heart 106.2. Sinds augustus van dit jaar presenteert ze al een zondagavondshow bij het station. Daarnaast vervangt ze Harriet Scott tijdens de vakantie als side-kick bij het ochtendprogramma van Jamie Theakston. Voordat B bij Heart terecht kwam werkte ze onder andere bij BBC radio Oxford en de popzender BBC Radio 1.

De tweede grote verandering bij Heart is de avond tussen 22 en 24 uur. Deze zal vanaf volgend jaar gevuld gaan worden door Simon Beale. Hij vervangt hiermee Nigel Williams, die eveneens het station gaat verlaten. Voor Beale wordt het zijn eerste vaste show bij Heart. Tot nu toe werkte hij namelijk op invalbasis bij het station.

Hervormingen bij Capital FM
De veranderingen bij Heart 106.2 gaan “toevalligerwijs” in op 3 januari, de grote dag dat ook het vernieuwde Capital Radio van start gaat. Het station ondervindt momenteel een metamorfose. Het eerste deel hiervan ging afgelopen maandag in en betreft de reclameblokken op het station. De hoeveelheid reclame is overdag gehalveerd doordat Capital FM niet meer dan twee reclamespotjes achter elkaar draait. Vooralsnog zullen de prijzen voor reclamezendtijd niet verhoogd worden.

De tweede en meteen ook de grootste wijziging zal op 3 januari van het nieuwe jaar worden doorgevoerd. 95.8 Capital FM zal haar naam terugwijzigen in Capital Radio, zoals het ook in 1973 van start ging. Daarnaast zal het hele station op de schop gaan en komt er een nieuwe vormgeving, muziekformat en programmering. Hoe de programmering er precies uit gat zien is nog niet bekend. Wel is al bekend dat Johnny Vaughan zijn plek in de ochtend zal behouden.

Met de wijzigingen hoopt Capital weer luisteraars terug te winnen. Het station zag afgelopen zomer haar luistercijfers dramatisch dalen, raakte haar positie als best beluisterde lokale radiozender van Londen kwijt aan Heart 106.2 en werd tevens voorbij gestreefd door Magic 105.4.

Risico
De veranderingen bij Capital FM worden door velen als een groot risico beschouwd en dan met name het besluit om niet meer dan twee reclamespots achter elkaar te draaien. Deze wijze wordt dus ook met argusogen bekeken door de concurrentie. Ook door rivaal Heart 106.2.

Don Thomson, commercieel directeur van Chrysalis (dat weer eigenaar is van heart 106.2), over de veranderingen bij Capital: “Ik bewonder dat ze het doen. Als het een groot succes is zullen wie iets gelijksoortig gaan doen.” Toch heeft hij nog wel zijn twijfels. Het is namelijk moeilijk voorspellen of een reductie van het aantel reclameminuten zal lijden tot stijgende luistercijfers. En hoever moeten deze luistercijfers stijgen om het verlies door minder reclame te vereffenen. Met andere woorden: hoe hoog kan Capital de prijs voor reclamezendtijd gaan maken.

Toen Heart 106.2 halverwege de jaren ’90 van start ging draaide het station niet meer dan drie spotjes achter elkaar, met een maximum van 12 spotjes per uur. Inmiddels zijn die tijden verandert en zitten er maximaal vijf spotjes in een blok, met een maximum van 18 spotjes per uur.

Gcap, eigenaar van Capital FM, geeft de nieuwe reclamestrategie van Capital hooguit drie jaar de tijd om zich te bewijzen. Voor 2006 wordt er dan ook op gerekend dat het station £7 miljoen pond aan reclame-inkomsten zal gaan mislopen. {Guardian/Mediaweek/R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten