De hoogte van het abonnementsgeld is de belangrijkste reden voor Nederlanders om geen abonnement te nemen op een krant. De toegang tot nieuws via internet is een andere belangrijke reden. Dat blijkt donderdag uit de Dagbladmonitor 2005 van het onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.
Behalve de kosten en de laagdrempelige toegang tot internet zijn een gebrek aan tijd om de krant te lezen en voldoende nieuws op televisie redenen om geen krantenabonnement te nemen. Van de ruim 1.150 ondervraagden heeft twee derde een abonnement op een regionale of landelijke krant. Het binnenlandse nieuws in kranten wordt het meest interessant gevonden.
Voor bijna alle Nederlanders (negentig procent) is de landelijke televisie evenals vorig jaar de belangrijkste nieuwsbron. Internet (75 procent), radio (56 procent) en kranten (53 procent) zijn ook veelgebruikte nieuwsbronnen.
Vorige week maakte oplage-instituut Hoi bekend dat de landelijke dagbladen lezers blijven verliezen. Alleen Trouw doorbreekt de negatieve spiraal. Het aantal betalende abonnees van die krant steeg met ongeveer drieduizend. [Novum/Radio.NL]