Google gaat radioreclame verkopen

Google Inc, het moederbedrijf achter de populaire zoekmachine Google, gaat haar horizon verbreden met radio. Na reclame op internet en in gedrukte media gaat Google nu ook radioreclame verkopen. Hiervoor heeft het bedrijf dMarc Broadcasting gekocht.

dMarc Broadcasting staat in de Verenigde Staten bekent om haar geautomatiseerde platform waarmee adverteerders gemakkelijk hun advertenties kunnen inplannen en aanleveren bij diverse radiostation. Daarnaast kunnen de adverteerders gemakkelijk een overzicht krijgen met wanneer en op welk station hun spotjes te horen zijn.

Voor de radiostations betekent dit platform een fikse kostenbesparing op het gebied van reclameverkoop en planning, want het platform zorgt ervoor dat het spotje automatisch ingepland wordt op de zender.

Google wil het platform van dMarc nu gaan integreren in ‘Adwords‘, waarmee Google momenteel al advertenties op internet verkoopt. De verkoop van radioreclame zal voorlopig nog beperkt blijven tot de Verenigde Staten.

In eerste instantie zal Google $102 miljoen betalen voor dMarc, maar mocht dit bedrijf haar doelstellingen halen, dan zal het bedrag mogelijk verhoogd worden tot maximaal $1,14 miljard. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten