Luistercijfers Denemarken: Radio 100FM weer grootste commerciële zender

Radio 100FM van Talpa heeft zijn marktaandeel de afgelopen periode fors zien stijgen. Mede door het stoppen van Sky Radio heeft Radio 100FM de koppositie bij de commerciële radiostations in Denemarken heroverd. Volgens de Gallup Radio Index (luistercijfers) zag het station het marktaandeel stijgen met 1,5% naar 7,7%.

Publieke omroep stijgt
Op 14 november 2005 staakte Sky Radio haar uitzendingen in Denemarken en dus moesten luisteraars van dit station op zoek naar een ander station. Het overgrote deel van de luisteraars vond onderdak bij de commerciële zenders, maar een deel vertrok ook naar de publieke omroep DR, dat het totale marktaandeel zag stijgen naar 71,9%. Hiermee scoort de publieke omroep het hoogste marktaandeel sinds 1998.

Nog altijd blijft het publieke regionale netwerk P4, dat te vergelijken is met de regionale publieke omroepen in Nederland, marktleider met een marktaandeel van 37,9%. Een verlies van 2,4% ten opzichte van november. De publieke popzender P3 deed wel goede zaken en steeg naar 21,2% (+1,5%).

Achter deze twee publieke zenders volgt Radio 100FM dan met 7,7%, op de voet gevolgd door wederom een publieke zender: de nieuwszender P1 met 7,6% (+1%). Wel blijft Radio 100FM verreweg de grootste commerciële zender van Denemarken, want de nummer 2 (The Voice van SBS) volgt met 2,7% marktaandeel.

Kopenhagen
In Kopenhagen blijft Radio 100FM ook in het vierde kwartaal van 2005 de derde zender van de stad met een marktaandeel van 15,9% (-0,6% t.o.v. kwartaal 3), achter P4/Københavns Radio (32%) en P3 (20,8%).

Ondanks het lichte verlies in de Deense hoofdstad was het voor Radio 100FM toch reden voor een klein feestje. In december steeg het marktaandeel in de groep 25 tot 39 jaar in Kopenhagen namelijk van 31,3 naar 37,8%. Hiermee verslaat het voor het eerst de publieke concurrent P3 dat in deze groep daalde naar 32,0%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten