Gewelddadige beelden in reclame-uitingen hebben een negatieve invloed op de merkattitute. Dit effect treedt vooral op bij vrouwen, zo blijkt uit het Groningse afstudeeronderzoek van Hiske Altena, dat deze week is uitgegeven door het GVR. ‘Gebruik gewelddadige beelden alleen in reclame die op mannen gericht is’, luidt één van de aanbevelingen die Altena doet.
In haar onderzoek betoogt ze dat geweld negatieve gevoelens oproept die zich via een negatieve reclameattitude kunnen vertalen in een negatieve merkattitude. Deze negatieve relatie blijkt echter alleen bij vrouwen te bestaan. ‘Voor mannen heeft het gebruik van geweld geen invloed.’
In hun drang om zich te onderscheiden kiezen adverteerders er steeds vaker voor om te shockeren met ‘gewelddadige, provocerende reclames’, meldt Altena tegenover Adformatie. ‘Denk aan de reclamespotjes van Pickwick Evening Breeze, waarbij een insluiper een huis is binnengedrongen, en van Praxis waarbij een slapend stel ’s nachts wordt gewekt door een arrestatieteam.’
In een vergelijking van de effecten van gewelddadige en anderszins provocatieve reclame bespeurde Altena een wezenlijk verschil. Alleen provocatie door geweld blijkt een negatieve invloed te hebben op reclame- en merkattitude. Bij andere vormen van reclameprovocatie blijkt deze relatie positief. [Adformatie/Radio.NL]