Search
Close this search box.

Kijk- en Luistergeld BBC ‘oneerlijk tegenover commerciële stations’

De nieuwe regeling voor het kijk- en luistergeld van de Britste staatsomroep BBC kost de Britse economie mogelijk £1,1 miljard en is desastreus voor de commerciële radiostations. Dit blijkt uit een rapport dat afgelopen maandag werd uitgebracht door de Commercial Radio Companies Association (CRCA), dat het overgrote deel van de commerciële radiostations in Engeland vertegenwoordigt. Volgens de CRCA kan verhoging van het kijk- en luistergeld, waardoor meer budget vrijkomt voor de BBC, de kop kosten aan tientallen kleine radiostations waardoor mogelijk 9000 banen op de tocht komen te staan.

Het vernietigende rapport, met de toepasselijke naam ‘A Licence to kill?’, komt voor de BBC op een uiterst ongelukkig moment. De omroep is momenteel in de eindfase van de onderhandelingen met de staat over het kijk- en luistergeld, de zogenaamde ‘licence fee’, voor de komende vijf jaar. Deze nieuwe regeling zal vermoedelijk op 1 april ingaan en zorgt voor een forse verhoging van het kijk- en luistergeld. De jaarlijkse bijdragen per huishouden zal vanaf april namelijk stijgen van £126,50 naar £131,50, waardoor het bedrag voor het eerst de magische grens van £130 zal overschrijden. Mocht de huidige stijging zich de komende jaren door zetten, dan zou het kijk- en luistergeld in 2016 wel eens meer dan £200 kunnen gaan kosten, zo claimt het rapport dat is opgesteld door economisch onderzoeksbedrijf ‘Indepen’.

Het is de CRCA een doorn in het oog dat de BBC budgetten van ettelijke miljoenen ter beschikking heeft voor haar stations, terwijl vele commerciële radiostations het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden.

Daarnaast beschuldigt de CRCA de BBC van ‘oneerlijke’ concurrentie. Steeds als de commerciële radiostations met specifieke doelgroepzenders komen, gaat de BBC zich korte tijd later ook op deze groep storten. Goede voorbeelden zijn de DAB stations van de BBC, zoals 1Xtra en Radio 7. 1Xtra richt zich op de jongeren met veel hip-hop en R&B muziek, een markt die ook al bediend wordt door commerciële stations als Choice FM en Kiss 100 in Londen en Galaxy in het midden van Engeland. Radio 7, dat een mix brengt van comedy en drama, ging korte tijd na de start van het commerciële ‘Oneword’, dat ‘toevalligerwijs’ een gelijksoortig programma aanbied.

De BBC mag dan wel niet meestrijden in de adverteerdersmarkt, het strijd wel mee om de luistercijfers. Volgens de CRCA is deze strijd oneerlijk, omdat de BBC veel grotere budgetten ter beschikking heeft dan de commerciële stations. Met name de commerciële stations die zich richten op een kleine doelgroep, zoals Oneword, merken hier als eerste de pijn van. Doordat de BBC deze stations beconcurreerd, blijven de luistercijfers namelijk achter bij de verwachtingen, waardoor en minder reclame inkomsten binnenvloeien en de stations verliesleidend worden, iets waar de BBC zich niet zorgen over hoeft te maken.

De BBC zelf is echter allerminst gecharmeerd door het rapport en ontkent dat het simpelweg formats van de commerciële kopieert. Daarnaast zou de discussie over de speciale doelgroepzender van de omroep al tot in lengten gevoerd zijn. Volgens de omroep heeft het succes van de radiostations van de BBC gewoon te maken met het feit dat de omroep programma’s maakt die aanslaan bij de luisteraars.

Momenteel heeft de BBC heeft een dominante rol in de Engelse radiowereld. Het totale marktaandeel van de radiostations van de BBC bedraagt momenteel namelijk 55,1%, tegenover 44,9% voor de commerciële radiostations.

Het complete rapport ‘A Licence to kill?’ is hier te downloaden. [Guardian/RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten