Nieuwe tekst bij reclame voor financiële producten

De waarschuwingszin onder reclames over financiële producten is gewijzigd. Sinds maandag is ‘In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’ vervangen door ‘Loop geen onnodig risico. Lees de financiële bijsluiter’. Dat meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het moet hiermee duidelijker worden wat de risico’s zijn van het aanschaffen van het product.

De wijziging van de tekst is onderdeel van de nieuwe Nadere regeling financiële dienstverlening van de AFM. Ook reclame-uitingen op internet en in geschreven media worden aangepast. De reclames worden standaard voorzien van een risicometer. Deze laat zien hoe groot het risico van een bepaald product is.

Verder is in de nieuwe regeling de Financiële Bijsluiter vernieuwd. De bijsluiter is een document dat de consument kosteloos ontvangt bij de aankoop van een financieel product als een beleggingshypotheek of levensverzekering. Het document geeft volgens de AFM verbeterd inzicht in de eigenschappen van het product. Ook zou het vergelijken van financiële producten makkelijker gaan. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten