De verliezen van XM, de grootste aanbieder van satellietradio in de Verenigde Staten, zijn over het laatste kartaal van 2005 fors toegenomen. De stijging zou het gevolg zijn van hogere kosten voor marketing en het werven van nieuwe abonnees. Ondertussen is ook één van de topmannen van XM opgestapt vanwege een meningsverschil met de rest van de directie. Hij waarschuwt dan ook voor een opkomende crisis bij het bedrijf.
XM Satellite Radio leed over de laatste drie maanden van 2005 een verlies van $270,4 miljoen. Een stijging van $80 miljoen ten opzichte van diezelfde periode in 2004. Toen bedroegen de verliezen van XM ‘slechts’ $190,4 miljoen. Wel zag de aanbieder van satellietradio de omzet verdubbelen van $83,1 miljoen naar $177,1 miljoen.
De sterke toename van de verliezen heeft er inmiddels al voor gezorgd dat Pierce Roberts Jr, één van de topmannen bij XM, is opgestapt. Naar eigen zeggen zou een meningsverschil met de rest van de directie van XM over het te voeren beleid de reden zijn voor het plotselinge opstappen zijn. Roberts waarschuwt dan ook dat er een crisis in aantocht is bij het bedrijf.
XM en rivaal Sirius zijn inmiddels in een grote strijd beland om zoveel mogelijk abonnees binnen te halen. Beide aanbieders bieden ruim honderd muziek en praatstations aan. Hiervoor moeten consumenten ongeveer $13 per maand neertellen. Bovendien is hier een speciale ontvanger voor nodig.
Om consumenten naar de betaalzenders te krijgen proberen zowel XM als Sirius zoveel mogelijk grote namen en uitzendrechten van populaire sporten binnen te halen. Sinds begin dit jaar is Howard Stern bijvoorbeeld te horen bij Sirius, terwijl Oprah Winfrey vorige week een contract tekende bij XM. [Associated Press/RS/Radio.NL]