Unilever, de grootste adverteerder van Nederland, vindt reclamezendtijd op tv te goedkoop. Media director Harry Dekker zegt in de interne Unilever-uitgave Op eigen terrein: ‘Reclamezendtijd is zo goedkoop, dat de bodem volgens mij is bereikt. De prijzen voor reclamezendtijd kunnen niet verder dalen, want dan komt de kwaliteit van de netten in gevaar.’
De uitspraken van Dekker zijn opmerkelijk, omdat de mega-adverteerder al driekwart jaar niet op de SBS-zenders adverteert, juist vanwege een forse tariefsverhoging die Unilever niet acceptabel vindt. Unilever ontvangt vanwege haar advertentievolume al jaren de hoogste korting, ingewijden schatten dat op 70 pct. SBS’ commercieel directeur Peter Vertregt zegt nog steeds met Unilever in gesprek te zijn, maar onthoudt zich verder van commentaar.
De timing van de uitspraken van Dekker zijn ook interessant, omdat de contracten met RTL en Ster binnenkort aflopen en er dus weer onderhandeld moet worden over nieuwe voorwaarden. Ster-directeur Arian Buurman in Adformatie: ‘Ik deel de mening dat de bodem is bereikt. De blokken zitten vol, en waarschijnlijk krijgt Unilever net als alle andere adverteerders met een tariefsverhoging te maken.’
Dekker zelf zegt ‘begrip te hebben voor een gematigde prijsstijging’: ‘Er is sprake van een vicieuze cirkel. Tv is zo goedkoop dat de clutter [steeds terugkerende spots, red.] sterk is toegenomen, waardoor de mediadruk fors moet worden verhoogd om nog effect te halen. Ik ga liever terug naar een tijd van een lagere grp-druk.’ [Adformatie/Radio.NL]