Headlines uit de krant: dinsdag 28 maart

Als KPN’s Digitenne volgend jaar van start gaat met uitzenden op mobiele telefoons en andere draagbare apparaten zal dat eerst zijn met een basispakket van 10 tot 15 tv-kanalen. Digitenne-directeur Frank Meijerhof verwacht uiteindelijk een combinatie tussen DVB-H voor uitzenden tv-beelden en UMTS/HSDPA voor interactiviteit.

“Wij verwachten tv op mobieltjes volgend jaar aan te bieden. We beginnen dan met tien tot vijftien live tv-kanalen,” zei Meijerhof tijdens het Hotspot Event in Bussum. Digitenne gebruikt voor het uitzenden DVB-H, de mobiele variant van de uitzendtechniek voor digitale ether-tv. Onder andere Nokia verkoopt al de eerste mobieltjes met een DVB-H-chip. Meijerhof: “DVB-H is er nu al. De apparaten die het kunnen ontvangen zijn er en de eerste testen zijn ook al achter de rug.” Lees verder
 
Trouw
Bij dagblad Trouw gaan 20 van de 138 arbeidsplaatsen verloren. Dit is het gevolg van tegenvallende advertentie-inkomsten. De hoofdredactie van de krant maakte dit maandag bekend. Getracht wordt het banenverlies zoveel mogelijk op te vangen met natuurlijk verloop en met stimuleringsmaatregelen voor vrijwillig vertrek. Maar hoofdredacteur Frits van Exter denkt niet te ontkomen aan gedwongen ontslagen. Lees verder

VPRO
Oud-VPRO-directeur J.A. van Nieuwenhuyzen is donderdag op 91-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Dat heeft een vriend van hem, Frans Kilian, laten weten. De remonstrantse theoloog Van Nieuwenhuyzen was in 1955 de eerste directeur van de VPRO-televisie. Hij bleef dat tot 1964. Samen met Siebe van der Zee (AVRO), Piet te Nuyl jr. (VARA), Peter Koen (NCRV) en Jan Casteleijns (KRO) vormde Van Nieuwenhuyzen de eerste lichting televisiechefs die het toen nieuwe medium bij de prille kijker vertrouwd maakte. Lees verder

HDC
De advertentiepagina’s van de regionale HDC-kranten van de Telegraaf Media Groep (TMG) worden vanaf september opgemaakt in India. Dochterbedrijf HDC Media, uitgever van onder meer het Haarlems Dagblad en de Gooi- en Eemlander, richt hiervoor een bedrijf op met het Indiase Nintec en het Nederlandse reclamebureau Luminus. Lees verder

Felderhof
Tv-presentator Rik Felderhof gaat aan de slag als hoofdredacteur voor het nieuwe tijdschrift Felderhof, maakte uitgeverij Sanoma maandag bekend. De eerste uitgave moet in september in een oplage van 100.000 exemplaren in de winkels liggen. Het tweede nummer volgt in december en in 2007 verschijnen naar verwachting vier nummers. Een woordvoerster omschrijft de nieuwe glossy als ,,een tijdschrift van niveau met onder meer reizen naar het onbekende, diepgaande interviews, spirituele zoektochten, culinaire uitstapjes en romantische omzwervingen”. Het blad moet een verlengstuk worden van Felderhofs tv-programma. ,,Alleen kunnen we hierin de onderwerpen veel breder benaderen. Het goede leven leven staat daarin centraal.” Lees verder

Gerelateerde berichten