Staatssecretaris Van der Laan (Media) laat TNO onderzoek doen naar de gevolgen van extra reclame-mogelijkheden voor Publieke Omroep (PO). Dat zegt zij in een interview met het vakblad Adformatie. De bewindsvrouw ziet in dat de traditionele reclamespot minder belangrijk wordt en wil weten of product placement (artikelen die opduiken in een tv-programma) en sponsoring soelaas kunnen bieden.
,,Het traditionele reclameblok heeft zijn langste tijd gehad”, zegt Van der Laan in het blad. ,,Dat betekent dat de financieringsbronnen van PO in gedrang komen en dat je als overheid moet nadenken of je alternatieve reclame- of externe inkomstenbronnen gaat zoeken.” Voor de zomer hoopt zij de onderzoeksresultaten te presenteren. Lees verder
Songfestival
Weg met het Eurovisie Songfestival! De Ierse zanger Johnny Logan fronst zijn wenkbrauwen als ik onze krantenkop van gisteren laat zien. „Get rid of Eurovision?”, reageert hij. „Staat dat er? Begrijp ik het goed?” Hij zou het zonde vinden als de stemming verder afglijdt. We krijgen daarom een gratis advies: „Zoek geen nieuwe Abba of Beatles. Maak er een nationaal feestje van”, adviseert de man die het liedjesevenement drie keer wist te winnen. „Probeer er lol in te krijgen.” En: „Het moet een eer zijn om je land te vertegenwoordigen.” Lees verder
Soap
In het nieuwe uitzendschema van de publieke tv-zenders wil de TROS een afgebakend tijdstip voor zijn real-life soaps. De zenderleiding lijkt daar ook voor te voelen, zei een TROS-woordvoerster donderdag. Het ligt in de lijn der verwachting dat de omroep vanaf komend najaar elke vrijdagavond rond 20.30 uur op Nederland 1 een dergelijke soap kan gaan uitzenden. Als de plannen doorgaan is in de maanden september/oktober een nieuwe reeks van ‘Gewoon Jan Smit’ te zien. In november/december krijgt de kijker vervolgens een kijkje in het leven van muzikant André Rieu. Beelden uit het leven van de leden van BZN hoopt de TROS in januari en februari op de buis te brengen. Lees verder
TV
De parlementaire commissie die het tbs-stelsel onderzoekt, kan maar weinig kijkers boeien. Uit de cijfers van de Stichting KijkOnderzoek blijkt dat het aantal kijkers uiteenloopt van 32.000 tot 64.000. Lees verder
Kenniscentrum
Onder het motto ‘broadcasting is a changing landscape’ gaat RTL Nederland een kenniscentrum inrichten waarin alle expertise van marktonderzoek van diverse media bij elkaar wordt gebracht. Dankzij de digitalisering in de media-sector ontstaat volgens RTL steeds vaker de behoefte om onderzoek voor zowel de commerciële als programma/content-afdelingen te bundelen. De onderzoeksprojecten bestrijken een breed terrein, van reclame-effectmetingen en programmatests tot onderzoek naar de navigatie van websites en pilots van nieuwe media. Lees verder
Internettelevisie
KPN lijkt haast te zetten achter de introductie van zijn iptv-dienst. Duidelijk is dat de dienst van KPN op bijna alle vlakken vergelijkbaar is met die van concurrent Tele2. Een officiële introductiedatum is nog niet bekend, maar alles wijst erop dat KPN klaar is voor de lancering van zijn internettelevisiedienst. Concurrent Tele2 lanceerde eerder deze week al zijn iptv-dienst en KPN lijkt niet te lang meer te willen wachten met zijn alternatief. Lees verder
Blik
De rechter in Arnhem beslist uiterlijk 22 maart in kort geding hoe het verder moet met het AVRO-televisieprogramma Blik op de Weg. Het programma wordt sinds 2003 bij de AVRO uitgezonden. Lees verder
Telegraaf
Mediaconcern TMG heeft donderdag over 2005 een winstcijfer gepubliceerd dat veel meer buitengewone posten en vrijgevallen voorzieningen bevat dan werd verwacht. De nettowinst van de uitgever van dagblad De Telegraaf bedroeg over 2005 65,1 miljoen euro tegen 67,8 miljoen euro over 2004. Het bedrijfsresultaat, het cijfer waar de belangstelling van analisten meer naar uitgaat dan naar het nettoresultaat, kwam uit op 53,2 miljoen euro tegen 26,3 miljoen euro. Lees verder