De radiostations van RTL Nederland, Yorin FM en RTL FM, hebben in 2005 een verlies geleden van 8 miljoen euro. Dat is 7 miljoen minder dan het jaar ervoor. Yorin FM is inmiddels verkocht aan SBS Broadcasting en RTL wil zich nu focussen op het relatief goedkope RTL FM.
De EBITA van RTL Nederland is in 2005 gestegen met 17,9% naar € 46 miljoen (€ 39 miljoen in 2004). EBITA vertegenwoordigt het resultaat vóór rente en belastingen en is exclusief afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van betaalde goodwill en aanpassingen naar reële waarde van acquisities. Tevens maken resultaten uit verkoop van dochtermaatschappijen, joint ventures en deelnemingen geen onderdeel uit van EBITA.
De totale omzet uit alle bedrijfsactiviteiten steeg met 5,9% naar € 358 miljoen (€ 338 miljoen in 2004). De omzet uit de televisie activiteiten van RTL Nederland steeg met 4,2% naar € 345 miljoen (2004: €331 miljoen). De omzet uit nieuwe media binnen het televisiesegment groeide met 8,7% naar 11,2 miljoen. De bijdrage van dit onderdeel aan de EBITA nam toe met 23,2% tot een bedrag van € 5,1 miljoen (€ 4,1 miljoen in 2004). De EBITA uit de televisieactiviteiten bedroeg € 54 miljoen (€ 54 miljoen in 2004). Volgens RTL hebben de gezamenlijke televisiezenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5 en RTL 7) in 2005 de concurrentie ver achter zich gelaten in de primaire doelgroepen 20-49 jaar (28,8%) en boodschappers 20-49 jaar (30,1%).
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland: “In 2004 hadden we een recordjaar. Dat dit resultaat in 2005 wederom is overtroffen, is tekenend voor de kracht van onze organisatie. We hebben geprofiteerd van de veranderingen in het medialandschap door snel en alert te reageren met onder andere de strategische herstructurering van onze zenders en de succesvolle lancering van de family of stations. We hebben het marktleiderschap gehandhaafd en ondanks de toegenomen concurrentie hebben de kijkers weer massaal gekozen voor RTL. De adverteerders volgden de grote aantallen consumenten die wij in alle commercieel belangrijke doelgroepen leveren en dat zien we terug in de sterk toegenomen advertentie-inkomsten. We zullen dit jaar dan ook vanuit onze eigen kracht actief blijven om de trend van de afgelopen twee jaar in 2006 voort te zetten.” [JS/Radio.NL]