Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, onderdeel van TMG, heeft een belang van 40% genomen in de weblog GeenStijl. Dat heeft een woordvoerster desgevraagd bevestigd tegenover Betten Beursmedia News. Zij wilde niet aangeven hoeveel betaald is voor het belang. GeenStijl was tot afgelopen zomer een hobby van een aantal journalisten, waarvan er enkelen bij De Telegraaf werkten. ‘Het is inmiddels wel algemeen bekend dat Dominique Weesie, vroeger werkzaam bij onze krant, een van de ‘founding fathers’ is van de weblog’, aldus de woordvoerster.
Nu is het hobbyproject volgens de zegsvrouw in een stabiele vorm van een bedrijf gegoten. ‘Het werd iets te serieus om alleen nog maar een grap te zijn.’ Bij het bedrijf staan zes medewerkers op de loonlijst. Verder schrijven allerlei mensen mee op het weblog.
Op den duur sluit de woordvoerder niet uit dat het belang van 40% verder wordt uitgebreid. ‘Als GeenStijl een nog groter succes wordt, zullen wij zeker van die mogelijkheid gebruik maken.’ Op de weblog GeenStijl wisselen volgens de redactie ‘nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar af met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin’. De redactie informeert dagelijks naar eigen zeggen ruim 75.000 bezoekers. [Novum/Radio.NL]