Onder druk van de radiostations heeft onderzoeksbureau Arbitron besloten om de elektronische luistercijfersmeting in de Verenigde Staten voorlopig ‘on hold’ te zetten. Arbitron heeft toegezegd niet met elektronische luistercijfersmeting te beginnen zolang er geen goedkeuring is van Media Rating Council (MRC), dat toeziet op het meten van kijk- en luistercijfers. En dat betekent dat de dagboekjes voorlopig nog niet afgeschaft zullen worden, zo meldt de ‘Billboard Radio Monitor’.
Vorige maand kondigde Arbitron aan vanaf deze zomer gedeeltelijk over te gaan stappen op elektronische luistercijfersmeting middels een Portable People Meter (PPM). Dit is een klein apparaat dat deelnemers aan het onderzoek met zich mee dienen te dragen. De PPM registreert middels een audiowatermerk, dat door de radiostations onhoorbaar wordt meegezonden, naar welke stations er geluisterd wordt.
Sinds Arbitron bekend heeft gemaakt dat de elektronische methode ingevoerd gaat worden, ligt het onderzoeksbureau flink overhoop met de grote radiogroepen in de VS. Zij dienen namelijk fors duurder uit te zijn voor de luistercijfers. In sommige gevallen kunnen de kosten voor de radiostations 40% tot 65% hoger uitvallen. Het gevolg is dat de meeste radiogroepen, waaronder Clear Channel en CBS Radio, nog geen overeenkomst hebben gesloten met Arbitron om over te stappen op elektronische luistercijfersmeting.
Lijnrecht tegenover de radiostations bevinden zich de mediabureaus, die grote hoeveelheden reclamezendtijd opkopen en deze invullen met advertenties van hun klanten, lijken zich in grote getallen achter Arbitron te scharen. Maarliefst 50 grote mediabureaus (goed voor een marktaandeel van 90%) hebben zich inmiddels al aangemeld bij Arbitron om deel te nemen aan de elektronische luistercijfersmeting.
Doordat de mediabureaus voor zijn en radiostations nog massaal tegen, bevindt Arbitron zich in een lastig pakket, aangezien de medewerking van de radiostations cruciaal is. De afgelopen weken vonden er dan ook meerdere gesprekken plaats tussen de Radio Advisory Council (RAC), dat een flink aantal commerciële radiostations in de VS vertegenwoordigd, en Arbitron.
Een belangrijk onderdeel waar Arbitron en de RAC over discussieerden was het feit of voor de invoering van de elektronische luistercijfersmeting goedkeuring nodig is van de Media Rating Council (MRC), dat toeziet op het meten van kijk- en luistercijfers. In februari heeft de MRC de PPM al aan een test onderworpen, maar de resultaten hiervan zijn nog steeds niet bekend gemaakt. Om met de radiostations ‘in gesprek’ te blijven heeft Arbitron nu toegezegd af te zien van de elektronische luistercijfersmeting zolang er geen goedkeuring is van de MRC. In hoeverre dit de invoering zal vertragen is nog niet bekend.
Ondertussen lijken de radiostations ook te kijken naar alternatieven voor de PPM van Arbitron. Eén van deze alternatieven hiervoor is de Smart Cell Phone (SCP) van The Media Audit/IPSOS. In mei zal er voor het eerst grootschalig getest gaan worden met de SCP. Clear Channel, CBS Radio, Radio One en Cox Radio hebben inmiddels al toegezegd mee te doen aan deze test. [RS/Radio.NL]