Radio heeft de laatste jaren de strategie gevolgd van “More music, less talk”, oftewel zoveel mogelijk muziek en zo min mogelijk gepraat door de DJ. In de VS wordt deze strategie al jaren door veel stations gevolgd en zijn er ook meerdere stations die deze kreet als hun slogan hebben geadopteerd. Het is een strategie waarbij de DJ steeds meer naar de achtergrond wordt geduwd en alleen nog maar het hoognodige mag zeggen. De gedachte hierachter is dat de luisteraar over het algemeen luistert voor de muziek en niet voor de DJ, die dus gewoon zoveel mogelijk zijn mond moet houden.
Nieuwe radiostations zijn meestal ook aanhangers van deze strategie en roepen bij hun lancering vol trots dat zij vooral veel muziek draaien en dat de DJ’s nooit een woord teveel zullen zeggen. Je vraagt je dan wel eens af waarom een radiostation überhaupt nog DJ’s zou willen.
Ik heb met enige verbazing zitten kijken naar een tv-commercial van Q-Music waarin de DJ’s verkondigen dat je op Q-music vooral veel muziek hoort en weinig gepraat. [fragment] De DJ die komt vertellen dat je vooral weinig van de DJ zult horen op het station. Voel je je dan als programmamaker niet een beetje ongemakkelijk?